Obligatoriske emner 2. år: FAH 210 Helse, kultur & samfunn I (10 sp) Helsebegrepet og hvordan det har blitt anvendt og anvendes innen ulike vitenskapelige og kulturelle forståelsesrammer. Samfunnsmessige faktorers betydning for helse og betydningen av forebyggende og helsefremmende tiltak, spesielt med vekt på fysisk aktivitet. FAH 220 Styrke- og bevegelighetstrening (5 sp) Anatomiske strukturer som påvirkes via ulike øvelser, bevegelser og bruk av ulike hjelpemidler og apparatur. Med utgangspunkt i kunnskap om funksjonell anatomi skal studentene selv være i stand til å lage kvalitativt gode øvelser og nye hjelpemidler i arbeid med helsefremmende og forebyggende aktiviteter for voksne mosjonister. FAH 222 Aktivitetsformidling I: Instruktørrollen (5 sp) Prinsipper for formidling av kunnskap om fysisk aktivitet og trening. Innføring i generelle retningslinjer for god treningsledelse og veiledning av fysisk aktivitet for helsefremmende og forebyggende tiltak. FAH 230 Helsefremmende fysisk aktivitet (5 sp) Strategier, metoder og arbeidsmåter i helsefremmende arbeid, og hvordan fysisk aktivitet kan brukes og legges til rette i forhold til ulike arenaer for helsefremmende arbeid. Handlingsstrategier i forhold ulike aspekter av helse. FAH 231 Forebyggende fysisk aktivitet I (10 sp) Sammenhengen mellom fysisk aktivitet/inaktivitet og vanlig forkommende sykdommer og tilstander. Problemstillinger, teorigrunnlag og forskning som ligger til grunn for valg av treningsmetoder, type aktivitet og dosering innen forebygging og behandling av de mest vanlige tilstander og sykdommer i befolkningen. Emnet danner basis for enkelte aktivitetsfag og for FAH 331. Forkrav: FAH 230. HLR instruktørkurs er en del av dette emnet. IBI 210 Humanfysiologi (10 sp) Basal kunnskap om menneskekroppens funksjon, som grunnlag for å forstå hvordan fysisk aktivitet og forhold i miljøet påvirker helse og arbeidskapasitet. IIS 211 Helsepsykologi (5 sp) Psykologiske faktorer relatert til fysisk aktivitet og deres betydning for helse og sykdom. Psykologiske perspektiver på helse, sammenhenger mellom psykologiske faktorer, helse og sykdom og psykologiske faktorers betydning for å forstå helserelatert atferd og påvirkning av slik atferd. Helseatferd og fagpersoners rolle som pådriver til en bedre livsstil og helse i befolkningen. VMS 200 Vitenskapelig metode og statistikk (10 sp) Emnet har som siktemål å gi studentene en grunnleggende innføring i ulike vitenskapelige metoder. De skal etter emnet være i stand til kritisk å vurdere skriftlig materiale, innhente data og planlegge enkle undersøkelser. De skal også være i stand til å sammenfatte og illustrere kvantitative data. Obligatoriske emner 3. år: FAH 310 Helse, kultur & samfunn II (5 sp) Organisering, arbeidsmåter og metoder i helsefremmende og forebyggende arbeid i offentlig, frivillig og privat sektor. Kritisk vurdering av helsefremmende og forebyggende tiltak og formidlingen av disse. FAH 331 Forebyggende fysisk aktivitet II (10 sp) Tilrettelegging, gjennomføring og evaluering av helsefremmende fysisk aktivitet for ulike grupper i befolkningen. Anvendelse av fysisk aktivitet for personer som spesielt vil kunne dra helsemessig nytte av økt aktivitet. Forkrav: FAH 231. FAH 370 Yrkespraksis (5 sp) Studentene skal tilegne seg pedagogisk bevissthet og refleksjonsevne knyttet til egen instruktør- og veilederrolle ved gjennomføring av helsefremmende fysisk aktivitet og formidling for ulike målgrupper. FAH 380 Fordypningsoppgave (10 sp) Innføring i sentrale sider ved gjennomføring og presentasjon av et vitenskapelig arbeid. Fordypningsoppgaven baseres på litteraturstudium og ev egne innsamlede data. Den skal ha en relasjon til fysisk aktivitet og helse. Problemstilling skal være godkjent av emneansvarlig/veileder før datainnsamling starter. Anbefalte valgbare emner 3.år: FAH 320 Fysisk aktivitet og eldre (5 sp) Kunnskap om fysiologiske, psykologiske og sosiologiske forhold når det gjelder betydningen av fysisk aktivitet for eldre. FAH 340 Tilrettelegging og markedsføring av helsefremmende og forebyggende helsetiltak (5 sp) Planlegging, tilrettelegging og markedsføring av fysisk aktivitet som helsetiltak i offentlig forvaltning, kommuner, lokalsamfunn og i arbeidslivet. Emnet vil være en god bakgrunn for praktisk virke som konsulent, rådgiver, treningsveileder/leder i bedrifter både i offentlige og privat sektor. FAH 341 Aktivitetsformidling II: Kunsten å være i bevegelse (5 sp) Planlegging, tilrettelegging, organisering og gjennomføring av helserelatert trening som fremmer glede i bevegelse, positiv kroppsopplevelse, kreativitet og samarbeid. Utvikle evnen til å arbeide kritisk og konstruktivt med egen kunnskapsformidling, utvikle formidlingsferdigheter og tilegne seg kunnskap om hvordan man kan gjøre læring enkel, naturlig og morsom. FAH 342 Aktivitetsformidling III: Aktiviteter i sal (5 sp) Arbeid med utvalgte aktiviteter skal gi kunnskap og erfaringspraksis som bedrer forutsetningene for å forstå grunnlaget for hensiktsmessige bevegelsesløsninger og planlegge, tilrettelegge og gjennomføre praktisk trening tilpasset grupper og enkeltindividers behov. FAH 345 Personlig trener (5 sp) Stadig flere nordmenn benytter seg av en Personlig Trener (PT) for å få hjelp til å endre livsstil eller nå et mål. Etterspørselen etter tjenesten er raskt stigende og behovet for dyktige og allsidige trenere er stort. En Personlig Trener tilbyr individuelt tilpassede treningsopplegg og en tett personlig oppfølging en til en, eller i små grupper. Tradisjonelt er tjenesten knyttet til treningssenterbransjen, men man ser i dag en utvikling mot nye arenaer og markeder. FAH 346 Aktivitetsformidling IV: Aktiviteter i vann ( 5 sp) Aktivitetsformidling IV FAH 343 er lagt opp som et praktisk emne hvor vannaktiviteter blir benyttet som konkretisering av prinsipper for kroppslig trening og bevegelse. Utgangspunktet er vannets egenart og den verdi aktiviteter i vann har med tanke på å skape trivsel og opplevelsesrike aktivitetssituasjoner og helsefremmende treningspåvirkning. Emnet omfatter også sentrale undervisningsprinsipper og praktisk anvendelse av disse. Emnet forutsetter kjennskap til grunnleggende trenings- og bevegelseslæreprinsipper og kunnskaper i anatomi, fysiologi, pedagogikk og psykologi. Følgende aktiviteter inngår; Svømmeaktiviteter, vanngymnastikk, løping i vann. FAH 347 Friluftsliv i et helsemessig perspektiv (5 sp) Emnet er lagt opp som et praktisk emne, hvor friluftsliv blir brukt som arbeidsform for kroppslig trening, bevegelse og sosialisering. Utgangspunktet er friluftslivets egenart og det potensial det har med tanke på å skape trivsel, opplevelsesrike aktiviteter og helsefremmende treningspåvirkning. Emnet omfatter også didaktiske prinsipper knyttet til planlegging, tilrettelegging og organisering samt praktisk anvendelse av disse. Følgende aktiviteter inngår: Oppøving av basisferdigheter knyttet til opphold og aktivitet i valgt naturmiljø og årstid, herunder bekledning, lesing av kart, etablering av leirplass, bruk av bål, matlaging ute, turplanlegging og risikohåndtering. Tilrettelegging og gjennomføring av aktivitet; turgåing, padling, høsting av sopp og bær, tauaktiviteter og leikformer FAH 350 Formidlingsmetodikk (5 sp) Utvikling av ferdigheter i kunnskapsformidling. Praktisk pedagogiske presentasjonsmåter. Arbeid med ulike formidlingsmetoder. Variasjon i kommunikasjon. Vektlegging av individuell trening med tilbakemelding og veiledning. IBI 216 Fysisk aktivitet og ernæring (5 sp) Kunnskap om hvordan kosthold og ernæring i tilknytning til fysisk aktivitet påvirker helse og arbeidskapasitet. IBI 314 Fysiologisk adaptasjon til stryketrening (5 sp) Kunnskap om de fysiologiske endringer som skjer ved styrketrening og hvilken betydning dette har for yteevnen. Forkrav: IBI 210. IBI 316 Ernæring og helse (5 sp) Kunnskap om hvordan kosthold og ernæring i tilknytning til fysisk aktivitet påvirker helse. Forkrav: IBI 216. |