Fagområder Studenten skal arbeide med idretten ut i fra ulike fagområder, noe som innebærer at alle emnene skal betraktes som en del av studiet og være integrert slik at studenten skal kunne anvende kunnskapene og ferdighetene i ulike kontekster. Studiet vil være inndelt i følgende tre fagområder: Aktivitetslære, Bevegelseslære, Treningslære. Hvert av fagområdene blir belyst ut fra ulike teoretiske perspektiver som blir presentert i emnene. I aktivitetslære studeres forholdet rundt idretten som bestemmer idrettens egenart. Det legges vekt på rammebetingelser, regelverk, utstyr, tekniske og taktiske løsninger som er spesielle for den enkelte idretten. Likeledes de fysiologiske og psykologiske preferanser som er spesifikke for fordypningsidretten. Kunnskap for treningslære, bevegelseslære og fagdidaktikk vil anvendes til analyser, planlegging, gjennomføring og vurdering av trening for ulike utøverkategorier. I treningslæren rettes oppmerksomheten mot endring av individuelle og grupperelaterte forutsetninger for prestasjonsutvikling. Studiearbeidet innenfor dette fagområdet omhandler endringer av forutsetninger og bevegelsesatferd som en følge av systematisk påvirkning ved anvendelse av aktuelle treningsprinsipper, treningsmetoder og coaching. I bevegelseslæren belyses generelle og spesielle prinsipper som gjelder for hensiktsmessige kroppsstillinger og bevegelser. Her rettes oppmerksomheten mot aktuelle forutsetninger for hensiktsmessige løsninger av menneskelige bevegelsesoppgaver generelt, og spesielt knyttet til idrettsaktivitet. Emnene i "vitenskapelig metode og statistikk" vil være felles for alle studier på 2. års nivå. Dette danner basis for forståelse av kunnskapsutviklingen innenfor det aktuelle fagområdet. Obligatoriske emner 2.år: skape gode læringsmiljø og konstruktive læringssituasjoner inne ulike idrettslige praksisfellesskap TRL 200 Idrettspedagogikk (5 sp) Emnet tar utgangspunkt i trenerens pedagogiske utfordringer og muligheter. Studenten vil få økt innsikt og kunnskap om hvordan TRL 201 Barn og unge, vekst og utvikling i et treningsperspektiv (5 sp) Utvikling generelt og i forhold til prestasjon og konkurranse. Barn og unges utvikling og dens påvirkning av ulik trening med vekt på en allsidig og optimal utvikling av ulike delkapasiteter i prestasjonsevnen. TRL 210 Generell og spesiell treningslære (5 sp) Det fokuseres på prestasjonsoptimering i valgt idrett, med utgangspunkt i kravs- og kapasitetsanalyser. Analysene danner basis for treningsplanlegging og vurdering av treningen i respektiv idrett. Forsknings- og erfaringsbasert kunnskap integreres. TRL 220 Fordypningsidrett (10 sp) Det opprettes en avtale mellom studenten, Norges idrettshøgskole og et særforbund, en krets eller klubb om praksis i idretten, og samarbeid om deler av det idrettsfaglige innholdet. Studiet vil innebære analyser av idrett og de betingelser som ligger til grunn for utvikling av gode prestasjoner. I emnet vil en gjøre bruk av metoder, analyseverktøy og det grunnlag som er tilegnet i de obligatoriske emnene. Studentenes erfaring fra praksis i idretten dokumenteres og rapporteres gjennom en praksisrapport. Det skal gjennomføres en mindre kravs- og kapasitetsanalyse av praksisgruppen innenfor de prestasjonsfaktorer som søkes påvirket i praksisperioden. Dette som grunnlag for utarbeidelse av treningsplan i praksisgruppen. TRL 221 Trener- og arrangementspraksis (5 sp) I størst mulig grad skal studenten selv være trener og ha ansvar for oppfølging av en gruppe utøvere, gjerne 2 studenter sammen. Studenten bør også observere og diskutere trening på høyt nivå med en kompetent trener. Likeledes skal studentene tilegne seg kunnskap og erfaring med et idrettsarrangement i sin idrett. Forkrav TRL 220. IBI 212 Arbeidsfysiologi I (5 sp) Kunnskap om hvordan kroppen fungerer under fysisk belastning. To laboratorietester av utholdenhet og styrke. Kunnskap om testenes utførelse og de forutsetninger de bygger på. Kunnskap om de fysiologiske forutsetningene som avgjør resultatet i testene slik at en på et selvstendig grunnlag skal kunne velge tester og tolke testresultater for sine utøvere. Emnet i arbeidsfysiologi skal i kombinasjon med emnet i Generell og spesiell treningslære utdanne trenerne til vurdere effekten av treningsperioder målt ved tester og prestasjon i konkurranser. IBI 216 Fysisk aktivitet og ernæring (5 sp) Kunnskap om hvordan kosthold og ernæring i tilknytning til fysisk aktivitet påvirker helse og arbeidskapasitet. IBI 221 Metoder i bevegelsesanalyse I (5 sp) Introduksjon til biomekanikk med analyse av bevegelse, kraft, og muskelaktivitet samt PC-basert datainnsamling. For lagspillene vil en innføring i bruk av et PC - og videobasert verktøy for datainnsamling i kamp- og spilleranalyse. (Innsikt i analysemetoder som kan anvendes i arbeidet med egen idrett. Bevegelseslaboratoriet er arenaen, studentene skal lære hva som kan testes, hvordan og hvorfor. Det skal arbeides med en oppgave der analyseverktøy skal anvendes på en hensiktsmessig måte i egen idrett.) IIS 215 Anvendt idrettspsykologi I (5 sp) Teoretisk perspektiv på treningslæren hvor de psykiske og sosiale faktorer i treningsvirksomheten vektlegges. Anvendt idrettspsykologi tilfører ett av flere teoretiske perspektiver i trenerens planlegging, tilrettelegging, organisering, gjennomføring og evaluering av treningsvirksomhet. Anvendt treningspsykologi i treningslæren bygger på så vel forskning som erfaringsbasert kunnskap relatert til metodisk regulering av fysisk og psykisk belastning basert på motivasjon, konsentrasjon og repetisjon. Krav: IIS 210. VMS 200 Vitenskaplig metode og statistikk (10 sp) Emnet har som siktemål å gi studentene en grunnleggende innføring i ulike vitenskapelige metoder. De skal etter emnet være i stand til kritisk å vurdere skriftlig materiale, innhente data og planlegge enkle undersøkelser. De skal også være i stand til å sammenfatte og illustrere kvantitative data.
Obligatoriske emner 3.år:
TRL 320 Spesiell aktivitetslære med utgangspunkt i en enkelt idrett (20 sp) Emnet skal gi studenten mulighet for å konkretisere studiets målsetninger og lærestoff innenfor valgte idrett gjennom en ytterlig fordypning fra 2. år bachelor i utvalgte tema og problemstillinger. Gjennom prosjektarbeid skal studenten anvende de teorier og kunnskaper hun/han har tilegnet seg fra de ulike emner som studiet består av. Studenten skal få økt innsikt og kunnskap gjennom et praktisk-teoretisk arbeid ute i praksisfeltet. Forkrav: TRL 220. TRL 380 Prosjektoppgave (10 sp) Innføring i sentrale sider ved gjennomføring og presentasjon av et vitenskapelig arbeid. Prosjektoppgaven skal i størst mulig grad anvende de analysemetoder som gis i studiet for innhenting av data. Praksissted og plan for prosjektarbeid skal være godkjent av emneansvarlig/veileder før datainnsamling og praksisperioden starter. Valgbare emner 3.år: TRL 315 Lagballspillanalyse (5 sp) Emnet bygger videre på IBI 221-valgt ballspillanalyse. Etter gjennomført emne vil studenten få et emnebevis som dokumentasjon på at studenten kan gjennomføre en kamp- og spilleranalyse "live" ved bruk av et PC/videobasert analyseverktøy. Teori om en vitenskapelig kamp- og spilleranalyse blir presentert. Sikker bruk av video og dertil egnet analyseverktøy i bearbeidelse av kamp- og spilleranalyse står sentralt i emnet. Studenten vil tilegne seg kunnskap og erfaring om vesentlige sider ved gjennomføring og presentasjon av et vitenskapelig arbeid innenfor kamp- og spilleranalyse. Studenter må samarbeide om opptak / innhenting av analysedata både for kamp- og spilleranalyse. (Deles i grupper på to studenter). Dette fordi opptak og bruk av to-kamera i spilleranalyse, er en av arbeidsoppgavene studenten skal beherske. FAH 330 Idrettsmedisin (5 sp) Idrettsskader utgjør om lag en sjettedel av alle personskader i Norge, og representerer følgelig et betydelig problem - for idretten, for den enkelte som rammes og i samfunnsøkonomisk perspektiv. Skader påvirker trenings- og prestasjonsevne, og kan føre til fremtidige helseproblemer. Trenere og idrettsledere kan bidra til å forebygge skader, til å gi akuttbehandling dersom skaden skulle være ute, og til - i samarbeid med helsepersonell - å forberede idrettsutøvere på å komme tilbake til sin idrett etter en skade. Dette emnet har som formål å sette treneren i stand til å fylle disse tre rollene. FAH 350 Formidlingsmetodikk (5 sp) Utvikling av ferdigheter i kunnskapsformidling. Praktisk pedagogiske presentasjonsmåter. Arbeid med ulike formidlingsmetoder. Variasjon i kommunikasjon. Vektlegging av individuell trening med tilbakemelding og veiledning. IBI 311 Arbeidsfysiologi II (5 sp) Kunnskap om hvordan kroppen fungerer under fysisk belastning. IBI 313 Fysiologisk adaptasjon til utholdenhetstrening (5 sp) Kunnskap om de fysiologiske endringer som skjer ved utholdenhetstrening og hvilken betydning dette har for yteevnen. Forkrav: IBI 210. IBI 314 Fysiologisk adaptasjon til stryketrening (5 sp) Kunnskap om de fysiologiske endringer som skjer ved styrketrening og hvilken betydning dette har for yteevnen. Forkrav: IBI 210. IIS 213 Gruppepsykologi i idrett (5 sp) Grunnleggende innføring i gruppedynamiske fenomener og prosesser i idrettsgrupper. Innsikt i og forståelse for samspill i grupper, egen rolle i grupper og hvordan en aktivt kan påvirke ulike gruppeprosesser. IIS 315 Anvendt idrettspsykologi (10 sp) Emnet skal gi en utvidet kunnskap om idrettspsykologisk veiledning av barn, unge og voksne utøvere som driver med idrett. Studentene vil gjennom emnet også jobbe med sin egen utvikling både i form av presentasjoner, diskusjoner og rollespill. Viktige tema er motivasjon og hvordan man kan tilrettelegge et konstruktivt motivasjonsklima. Studentene skal lære om stresshåndtering, kilder til stress og strategier og teknikker for å takle stress. Et annet vesentlig tema er coaching tilpasset alder, kjønn og type idrett. Studentene skal også kjenne til symptomer på utbrenthet og psykologiske aspekter ved skade. De vil også få en innføring i ulike psykofysiologiske aspekter ved fysisk aktivitet og prestasjon. Til sist vil etiske aspekter ved idrettspsykologisk veiledning bli behørig omhandlet. SPM 221 Ledelse (5 sp) Personalledelse, møteteknikk og egen tidsplanlegging. Ledelse av frivillige organisasjoner. Coaching som ledelsesteknikk. Personalledelse, møteteknikk og egen tidsplanlegging. Innsikt i grunnleggende personalfaglige problemstillinger. Innsikt i interne og eksterne forhold som har betydning for personalspørsmål. Tidsplanlegging. Teambuilding. Hjerte- og lungeredning (HLR) I løpet av året skal alle studenter bestå instruktørkurs i HLR. |