Norges Idrettshøgskole   Studiehåndbok 2006-2007   
   
  
FLL 245 Friluftslivspedagogikk og -didaktikk  10 sp 
Utskriftsvennlig versjon
Innledning

Kunnskap om og ferdigheter i friluftsliv er i økende grad blitt et område for formalisert undervisning og læring. Dette kommer blant annet til uttrykk gjennom offentlig debatterte og vedtatte mål for oppdragelse og læring i skoleverket, i frivillige organisasjoner og i helsevesenet, men også gjennom et voksende kommersialisert marked. Emnet friluftslivspedagogikk omhandler begreper og teorier som kan bidra til å kaste lys over problemstillinger og utfordringer knyttet til profesjonalisert undervisning i friluftsliv.
Det kreves kunnskaper om planlegging, gjennomføring og vurdering av, samt begrunnelser for undervisning og læring i/gjennom friluftsliv, men også evne til å kunne drøfte, vurdere og begrunne mål, innhold, arbeidsformer, lærer-/veilederroller og ledelsesformer: Dette er tema for friluftslivsdidaktikken.

Begrepet veiledning står sentralt i studiet, og er uttrykk for en visjon om at den lærer eller leder studiet tar sikte på å utdanne, er en refleksiv friluftslivspedagog som har oppmerksomheten rettet mot "den lærendes behov", og som er opptatt av å utvikle den enkeltes medbestemmelse, ansvar for egen læring og selvstendige vurderingsevne. Samtidig er det en visjon å utvikle den enkeltes reflekterende og kritiske vurderingsevne.

  • Faktaboks
Emnekode FLL 245
EmnenavnFriluftslivspedagogikk og -didaktikk
Studiepoeng10 sp
AnsvarligIvar Mytting
Tidspunkt Periode 1, 2, 3 og 4
Mål

Studentene skal:

  • Kunne gjøre rede for sentrale pedagogiske begreper, teorier og perspektiver som er relevante for undervisning og læring i friluftsliv.
  • Utvikle forståelse for hva slags prosesser som inngår i praktiske læringssituasjoner typiske for friluftsliv.
  • Kunne gjøre rede for, drøfte og anvende didaktiske prinsipper relevante for planlegging, ledelse og vurdering av undervisning og læring i friluftslivsarbeid, i varierte naturmiljøer og for ulike grupper.
  • Kjenne relevante teorier om læring i grupper, og kunne anvende disse i analyse av gruppedynamiske forhold som studenten inngår i.
  • Kunne vurdere undervisning og læring i friluftsliv
    mht. sikkerhet og ansvar.
  • Kunne gjøre rede for hovedtrekk i hvordan friluftsliv har
    utviklet seg som fag.
Organisering og arbeidsformer

Målene ovenfor vil bli belyst ved hjelp av forelesninger og ulike former for studentaktive arbeidsformer.

I grupper på to til tre skal studentene bearbeide aktuelle problemstillinger skriftlig og muntlig.
Gjennom praksis med skoleklasser får studentene tilegnet seg erfaring gjennom utprøving av planlegging, tilrettelegging, veiledning og vurdering av undervisning i friluftsliv.

Vurdering

Gruppevis (grupper på to studenter) utarbeiding av essay over oppgitt tema, med muntlig framføring.
Gruppevis (grupper på to studenter) planlegging, gjennomføring og evaluering av et undervisningsopplegg.

Samlet vurdering (mappeevaluering), gradert karakter.

Kjernelitteratur
Foreligger i undervisningsplanen som blir utdelt ved emnestart.