Norges Idrettshøgskole   Studiehåndbok 2006-2007   
   
  
FAH 220  Styrke- og bevegelighetstrening 5 sp 
Utskriftsvennlig versjon
Innledning
Muskel- og skjelettlidelser er den viktigste diagnosegruppe når det gjelder sykmelding og uføretrygd i Norge, og medfører store kostnader for den enkelte og det norske samfunn. Styrke og bevegelighetstrening antas å være viktig for å forebygge muskel- og skjelettlidelser hos unge og voksne. Studenter ved NIH bør derfor ha grundig kunnskap innen treningsvitenskap relatert til disse områdene.
  • Faktaboks
EmnekodeFAH 220
EmnenavnStyrke- og bevegelighetstrening
Studiepoeng5 sp
AnsvarligKari Bø
TidspunktPeriode 3
Mål

Studentene skal oppøve detaljert forståelse for hvilke anatomiske strukturer som påvirkes via ulike øvelser, bevegelser og bruk av ulike hjelpemidler og apparatur. Med utgangspunkt i kunnskap om funksjonell anatomi skal de selv være i stand til å lage kvalitativt gode øvelser og nye hjelpemidler i arbeid med helsefremmende og forebyggende aktiviteter for voksne mosjonister.

Basiskunnskap som forutsettes kjent før emnet starter er anatomi, biologisk grunnlag for utvikling av muskelstyrke/bevegelighet , treningsmetoder for utvikling av muskelstyrke/bevegelighet, grunnleggende bevegelseslære og mekanikk.

Detaljerte kunnskaps- og ferdighetsmål for emnet

  • Nyttiggjøre seg detaljert kunnskap om kroppens anatomiske oppbygning.
  • Analysere på detaljert nivå hvilke muskelgrupper som trenes under hvilke øvelser/bevegelser, i ulike apparater og med ulike hjelpemidler.
  • Med bakgrunn i funksjonell anatomi tilrettelegge for tilpasning til ulike nivåer, og skape progresjon i trening for mosjon og velvære.
  • Kunne tilrettelegge helsefremmende og forebyggende styrke- og bevegelighetstrening for personer med problemer knyttet til muskel- og skjelettsystemet.
  • Kunne foreta en mekanisk/organisk analyse av øvelsene som også skal danne grunnlag for rettledning/instruksjon.
  • Kunne lage en progresjon i et styrke- og bevegelighetstreningsprogram basert på valg av utgangsstillinger og øvelser.
  • Emnet skal dessuten gi kunnskap om og bakgrunn for viktige prinsipper knyttet til utøvelse av styrketrening som stabilisering og pusteteknikk, sikring og skaderisiko.
Organisering og arbeidsformer
Undervisningen må i størst mulig grad være praktisk der studentene skal prøve ut og analysere øvelser, oppøve god egenferdighet og dermed bli gode øvingsbilder, samt øve seg i å gi feedback/rettledning/instruksjon på hverandre.
Vurdering
Praktisk metodisk prøve: Studentene trekker oppgaver i grupper på 4. De skal utforme og gjennomføre et detaljert styrke- eller bevegelighetsprogram for en definert gruppe. Omfang av eksamen: 20 min praktisk, 30 minutter spørsmål. Gradert karakter.
Pensum

Alter, Michael J. (2004): Science of flexibility.  - 3rd ed. - Champaign, Ill. : Human Kinetics.
BIBSYS Ask

Strength and power in sport / edited by Paavo V. Komi. - 2nd ed. - Oxford: Blackwell Science Ltd, 2003.
BIBSYS Ask

Kraemer, W. J. (2002): Progression models in resistance training for healthy adults. - In: Medicine and Science in Sports and Exercice. - Vol. 34, nr. 2, s. 364-380. - (Biblioteket har dette tidsskriftet både som online/fulltekst/elektronisk og som trykt utgave).

Mazzeo, R. ... [et al.](1998): Exercise and physical activity for older adults. - In:  Medicine and Science in Sports and Exercice. - Vol. 30, nr. 6, s. 992-1008. - (Biblioteket har dette tidsskriftet både som online/fulltekst/elektronisk og som trykt utgave).

Pollock, M. L. ...[et al.] (1998):  The recommeneded quantity and quality of exercise for developing and maintaining cardiorespiratory and muscular fitness, and flexibility in healthy adults. - In:  Medicine and Science in Sports and Exercice. - Vol. 30, nr. 6, s. 975-991. - (Biblioteket har dette tidsskriftet både som online/fulltekst/elektronisk og som trykt utgave).

I tillegg vil det deles ut artikler og utklipp i timene.