Norges Idrettshøgskole   Studiehåndbok 2006-2007   
   
  
FAH 341  Aktivitetsformidling II: Kunsten å være i bevegelse   5 sp 
Utskriftsvennlig versjon
Innledning
Kunsten å være i bevegelse er å delta i en selvbestemt kreativ prosess med glede i bevegelse. Kunst kan defineres som en tilsiktet estetisk uttrykksform skapt av menneskelig evne. Å tilrettelegge for helsefremmende bevegelsesaktivitet er blant annet å gi rom for frispill som kan føre til mestring, selvbestemmelse og sosial tilhørighet. Emnet har blant annet til hensikt å gi studentene gode muligheter for å prøve noe nytt.
  • Faktaboks
Emnekode FAH 341
Emnenavn Aktivitetsformidling II: Kunsten å være i bevegelse
Studiepoeng 5 sp
AnsvarligBørge Oftedal
TidspunktPeriode 1
Mål

Studentene skal kunne skape glede i bevegelse med forskjellige helsefremmende frispillaktiviteter og bruk av selvlaget billig utstyr.

Studentene skal kunne:

  • Tilrettelegge for produksjon og bruk av selvlaget, enkelt og billig utstyr.
  • Tilrettelegge for frispill, uendelig lekende aktiviteter.
  • Bidra til å utvikle gleden ved å være en kropp.
  • Oppmuntre til å være handlingsorientert og skapende.
  • Møte en truende verden med lek, poesi og musikalitet.
  • Bruke enkle "verktøy" for vennlig og kjærlig aktivering.
  • Bruke musikk som et stemningsskapende og motiverende virkemiddel.
  • Bruke musikk hensiktsmessig som rytmisk inspirasjon og støtte.
  • Bedre og bevare menneskers funksjonsnivå.
  • Motarbeide diskriminering av mennesker med funksjonsnedsettelser.
  • Bidra til opprettholdelse av selvstendighet og sosial deltagelse.
Organisering og arbeidsformer
Undervisningen foregår i sal og skal være meget praktisk rettet. Den skal være lagt opp som problembasert læring med valgmuligheter. Studentene vil få en rekke kreative utfordringer, demonstrasjoner og praktiske øvelser. Øvelsene vil foregå i både små og store grupper. Noen av oppgavene går ut på å lage enkelt og billig utstyr til undervisningen. Det gis muligheter for å prøve ut mange forskjellige aktiviteter og metoder.
Vurdering
Det gjennomføres prosessevaluering til bestått/ikke bestått. Alle individuelle oppgaver som blir gitt under emnet må være løst tilfredsstillende. Krav om 80 % oppmøte.
Pensum
Skard, Halldor (2004):  Kunsten å være i bevegelse. - Ny, rev. utg. - Oslo : Skapende livsstil.
BIBSYS Ask