Norges Idrettshøgskole   Studiehåndbok 2006-2007   
   
  
FAH 346  Aktivitetsformidling IV: Aktiviteter i vann  5 sp 
Utskriftsvennlig versjon
Innledning

Aktivitetsformidling IV FAH 343 er lagt opp som et praktisk emne hvor vannaktiviteter blir benyttet som konkretisering av prinsipper for kroppslig trening og bevegelse. Utgangspunktet er vannets egenart og den verdi aktiviteter i vann har med tanke på å skape trivsel og opplevelsesrike aktivitetssituasjoner og helsefremmende treningspåvirkning. Emnet omfatter også sentrale undervisningsprinsipper og praktisk anvendelse av disse. Emnet forutsetter kjennskap til grunnleggende trenings- og bevegelseslæreprinsipper og kunnskaper i anatomi, fysiologi, pedagogikk og psykologi.

 

Følgende aktiviteter inngår; Svømmeaktiviteter, vanngymnastikk, løping i vann.

  • Faktaboks
Emnekode FAH 346
Emnenavn Aktivitetsformidling IV: Aktiviteter i vann
Studiepoeng 5 sp
Ansvarlig Nina Kahrs
Tidspunkt Periode 2
Mål

Studentene skal:

 

  • Forstå grunnlaget for hensiktsmessige bevegelsesløsninger.
  • Kunne planlegge, tilrettelegge og gjennomføre praktisk trening tilpasset grupper og enkeltindividers behov.
  • Ha kunnskap og ferdigheter i praktiskmetodisk innlæring av hensiktsmessige bevegelser i de utvalgte vannaktivitetene.
  • Kunne observere og vurdere hensiktsmessige bevegelsesløsninger i utvalgte aktiviteter.
  • Kunne gi veiledning i utvalgte aktiviteter.
  • Kunne planlegge og gjennomføre praktiske treningsøkter.
  • Kunne tilpasse hensiktsmessig treningsbelastning til enkeltindivider og til grupper.
  • Kunne tilrettelegge for motiverende, skadeforebyggende aktivitetsformer og et positivt treningsmiljø.
Organisering og arbeidsformer

Undervisningen gjennomføres som en kombinasjon av lærerstyrt undervisning, studentstyrt gruppearbeid og individuelt arbeid.

Undervisningen vil ha hovedvekt på arbeidet med praktiske case; utforming og tilpassing av aktiviteter og tilrettelegging av denne. Teori anvendes og utprøves i praksisfeltet, og erfaringer fra praksisfeltet formuleres som problem det arbeides videre med innen det teoretiske rammeverket.

I emnet inngår ekskursjoner og undervisning ved bl.a. Radiumhospitalet /Sunnaas.

Vurdering

Det stilles krav om fremmøte til ekskursjoner (100 %).

Studentene skal levere en studieoppgave (gruppearbeid). Oppgave utleveres 1 uke før eksamen. Det skal utarbeides en skriftlig faglig begrunnet plan for et opplegg beregnet på en spesiell gruppe brukere, og treningsopplegg skal gjennomføre i praksis på "medstudenter". Varighet; 45 minutter + 15 minutter til spørsmål. Graderte karakterer.

Kjernelitteratur

Kahrs, Nina (1985): "Halliwick-metoden" : svømmeopplæring for funksjonshemmede. - Oslo : NIH. - (Kompendium / Norges idrettshøgskole ; 62)
BIBSYS Ask

Fysisk aktivitet og helse : anbefalinger. - Oslo : Statens råd for ernæring og fysisk aktivitet, 2000. - (Rapport / Statens råd for ernæring og fysisk aktivitet ; nr 2/2000). - Arbeidsgruppens leder: Sigmund B. Strømme.
BIBSYS Ask

Risum, Trine (1998): Hydroterapi : træning i vand. - Danmark : Christian Ejler.
BIBSYS Ask

YMCA : water fitness for health / YMCA ; edited by Mary E. Sanders. - Champaign ill. : Human kinetics, 2002.
BIBSYS Ask

Tarpinian, Stephen (1997): Water workouts : a guide to fitness, training, and performance enhancement n the water / Stephen Tarpinian and Brian J. Awbrey. - Guilford, Conn. : Lyons Press.
BIBSYS Ask

Lepore H. (1998): Adaptet aquatics programming : a professional guide. - Champaigne, Ill. : Human Kinetics. - Utvalgte kapitler.
BIBSYS Ask

Endelig litteraturliste utarbeides i samarbeid med studentene.