Norges Idrettshøgskole   Studiehåndbok 2006-2007   
   
  
MAS 425  Friluftsliv  20 sp 
Utskriftsvennlig versjon
Innledning

De siste tiårene har det skjedd en økende vitenskapeliggjøring av friluftsliv. Emnet retter søkelyset mot hvordan friluftsliv kan forstås i lys av det (post)moderne samfunnet og dets dannings-, utdannings- og endringsprosesser. Studiet er organisert rundt to hovedemner:

Danning og læring gjennom natur og friluftsliv

  • Natur, friluftsliv og samfunn.
  • Oppvekst, livsløp, generasjon, kontinuitet og endring.
  • Lek, spenning, risiko og mestring.
  • Identitetsskaping og identitetsmarkering.

Den sosiale og kulturelle konstruksjonen av friluftsliv som fag

  • Framveksten av friluftsliv som studiefag og forskningsområde.
  • Friluftsliv i skoleverket og i frivillige organisasjoner.
  • Pedagogiske og didaktiske teorier og begreper relevante for undervisnings- og læringsprosesser i friluftsliv.
  • Faktaboks
Emnekode MAS 425
Emnenavn Friluftsliv
Studiepoeng 20 sp
Ansvarlig Kirsti Pedersen Gurholt
Tidspunkt Periode 3
Mål

Studentene skal på en kritisk og reflektert måte kunne drøfte:

  • framveksten av friluftsliv som skolefag, studiefag og vitenskapsområde
  • hvilken betydning natur og friluftsliv kan ha i oppdragelse og læring
  • undervisning i friluftsliv

Emnets hovedemner vil bli belyst ved hjelp av forelesninger og seminarer, og forutsetter at den enkelte student forbereder seg gjennom intensive og kontinuerlige litteraturstudier og kollokvier. I grupper på 2-3 skal studentene forberede og gjennomføre et seminar over et på forhånd avtalt emne. I tillegg skal den enkelte student gjennom hele perioden arbeide med å utvikle et essay på en selvvalgt problemstilling. Tema/problemstilling skal godkjennes av faglærer.

Organisering og arbeidsformer

Emnets hovedemner vil bli belyst ved hjelp av forelesninger og seminarer, og forutsetter at den enkelte student forbereder seg gjennom intensive og kontinuerlige litteraturstudier og kollokvier. I grupper på 2-3 skal studentene forberede og gjennomføre et seminar over et på forhånd avtalt emne. I tillegg skal den enkelte student gjennom hele perioden arbeide med å utvikle et essay på en selvvalgt problemstilling. Tema/problemstilling skal godkjennes av faglærer.

Vurdering

For å gå opp til eksamen kreves godkjent oppmøte og aktiv deltakelse på seminaret herunder fremleggelse av individuelle oppgaver/gruppeoppgaver som vil bli vurdert til bestått/ikke bestått. Antall fremleggelser vil bli spesifisert ved emnestart.

Studentene skal ved slutten av seminaret skrive en individuell oppgave som en 14-dagers hjemmeeksamen. Oppgaven skal trekkes. Besvarelsen skal være på maksimalt 20 sider (1 ½ linjeavstand) + litteraturliste. Det gis gradert karakter.

Kjernelitteratur

Friluftsliv og dannelse
Becker, Peter (2004): Adventure as a category of Bildung (education) : manus. - NIH 12.-15.04.04. - (10 s.)

Forskning och utbildning inom friluftsliv : utredning och förslag / red. Peter Schantz & Ulf Silvander. - Stockholm : Frisam, 2004. - s. 74-100.
BIBSYS Ask

Gurholt, Kirsti P. (2005):  Nature narratives : Norwegian youth negotiating local traditions, national myths and global trends. - In: Old traditions and new trends : examining what is continous and what is changing in young people's lives and outdoor experiential  learning / Barbara Humberstone and Robbie Nicol (red.). - Ambleside: Brathay Hall. - s. 13-23.
BIBSYS Ask

Gustavsson, Bernt (2001): Dannelse som reise og eventyr. - I: Pedagogikk og lærerprofesjonalitet / Tone Kvernbekk (red.). - Oslo : Gyldendal akademisk. - s. 31-42.
BIBSYS Ask

Hegge, Hjalmar (1990): Det moderne friluftsliv i historisk og filosofisk perspektiv. - I: Momenter til en dypere naturvernforståelse / redigert av Gjermund Andersen i samarbeid med Jens Gram og Frithjof Funder. - Sandvika : Vett & viten. - s. 43-57.
BIBSYS Ask

Jespersen, Ejgil (1990): Kroppens følsomhed : om tidligere grønne bølger i Danmark. - I: Fritidsforum. - 2-3, s.10-19. - (Biblioteket ved NIH har ikke dette tidsskriftet).

Kjønnsforskning : en grunnbok / Jørgen Lorentzen og Wencke Mühleisen (red.). - Oslo : Universitetsforl., c2006. - Del 1: Forståelser av kjønn, s. 21-76.
BIBSYS Ask

Løvli, Lars (2003): Teknokulturell danning. - I: Dannelsens forvandlinger / Rune Slagstad, Ove Korsgaard, Lars Løvlie (red.). - Oslo : Pax. - s. 347-371 og  s.423-427.
BIBSYS Ask

Miljøverndepartementet (2001): Friluftsliv : ein veg til høgare livskvalitet. - [Oslo] : Departementet, 2001. - (St.meld ; nr 39 (2000-2001). - s. 120-130.
BIBSYS Ask

Mæland, Sidsel (2004): Basehopping - nasjonale selvbilder - sublime opplevelse.- I: Norsk antropologisk tidsskrift. - Vol. 15, nr. 1, s. 86-100.

Nielsen, Henrik Kaare (1999): Kulturel modernitet og ungdomskultur. - I: Tidsskrift for barne- og ungdomskultur. - nr. 40,  s.111-126.

Pedersen, Kirsti (2003): Discourses on nature and gender identities. - In: Nature and identity : essays on the culture of nature / edited by Kirsti Pedersen and Arvid Viken. - Bergen : Program for kulturstudier, Norges forskningsråd ; Kristiansand : Høyskoleforl. - s. 121-149.
BIBSYS Ask

Pedersen, Kirsti (1998): Doing feminist ethnography in the wilderness around my hometown: : methodological reflections. - In: International Review for the Sociology of Sport. - Vol. 33, no. 4, s. 393-402.

Steinsholt, Kjetil (1999): Lett som en lek? : ulike veivalg inn i leken og representasjonenes verden. - 2. utg. - Trondheim : Tapir. - Kap 1: Vera Hansens uro, s. 13-49.
BIBSYS Ask

Øia, Tormod og Åse Strandbu (2004): Ungdom og tradisjonell bruk av naturen. - I: Tidsskrift for ungdomsforskning. Vol. 4, nr. 2, s. 33-53.

Friluftsliv som fag
Bonnett, Michael (2004): Retrieving nature : education for a post-humanist age. - Oxford : Blackwell. - (Utdrag)
BIBSYS Ask

Gurholt, Kirsti Pedersen (1999): "Det har bare vært naturlig" : friluftsliv, kjønn og kulturelle brytninger. - [Oslo] : Institutt for samfunnsfag, Norges idrettshøgskole. - Avhandling (dr. scient.). - Kap.2: Friluftsliv : kjønn og kultur, s.27-67.
BIBSYS Ask

Higgins, Peter (2003): Outdoor education in the UK : a journey with an uncertain destination? - In: Whose journeys? : the outdoors and adventure as social and cultural phenomena : critical explorations of relations between individuals, "others" and the environment / editors: Barbara Humberstone, Heather Brown and Kaya Richards. - Penrith : The Institute for Oudoor Learning. - s.131-146.
BIBSYS Ask

Higgins, Peter (2003): Outdoor education : keeping learning complex. - In: Innovative Ansätze konstruktiven Lernens / Helmut Altenberger, Peter Schettgen, Martin Scholz (Hrsg.). - Ziel. - s. 49-69.
BIBSYS Ask

Jespersen, Ejgil (1999): Idrettens kroppslige mesterlære. - I: Mesterlære : læring som sosial praksis / Klaus Nielsen og Steinar Kvale (red.). - Oslo : Ad notam Gyldendal. - s.137-148. 
BIBSYS Ask

Kjønn og likestilling i skolen / Gunn Imsen (red.). - Oslo : Gyldendal akademisk, 2000. - s.11-34.
BIBSYS Ask

Kolstad, Hans (2000): Naturen som ressurs og besettelse. - I: Har fjellet ansikt? : naturfilosofiske essays / redigert av Hans Kolstad. - [S.l.] : Naturfilosofisk seminar. - s. 153-170.
BIBSYS Ask

Kruse, Søren (2005): Èn udeundervisningens didaktikk. - I: Udeundervisning i folkeskolen : et casestudium om en naturklasse på Rødkilde skole og virkningerne af en ugentlig obligatorisk naturdag på yngste klassetrinn i perioden 2000-2003 / Erik Mygind (red.). - København : Museum Tusculaneums forlag. - s. 63-90.
BIBSYS Ask

Repp, Gunnar (2001):  Verdiar og ideal for dagens friluftsliv : Nansen som føredøme? : tankar og formuleringar om friluftslivet i vår tid : spegling av Nansen sine verdiar og ideal? : ei samanliknande gransking. - Oslo : Institutt for samfunnsfag, Norges idrettshøgskole. - Avhandling (dr. scient.) - Kap. 10: Friluftsliv som pedagogisk vei, s. 286-308.
BIBSYS Ask

Selvvalgt litteratur
Søking etter relevant litteratur er en viktig del av kvalifiseringen i masterstudiet. Det forventes at den enkelte student bidrar aktivt med litteratursøking på de områder som blir tatt opp i undervisningen, kjernelitteraturen og i de studentledede seminarene. Litteratursøking er helt sentralt også i arbeidet med eksamensoppgaven. Kjernelitteraturen utgjør et minste felles multiplum som det forventes at alle setter seg godt inn i.

Det vil kunne komme enkelte justeringer.