Norges Idrettshøgskole   Studiehåndbok 2006-2007   
   
  
MAS 440  Kroppsøving i skole og lærerutdanning  20 sp 
Utskriftsvennlig versjon
Innledning
Undervisning er en meget kompleks prosess som krever at læreren kontinuerlig må kunne foreta profesjonelle overveielser om hvordan han/hun best kan handle i ulike læringssituasjoner. Dette emnet tematiserer ut fra flere perspektiver forhold som bidrar til utvikling av en reflekterende kroppsøvingslærer. I emnet ser vi nærmere på de sentrale rollene som lærere, elever og foreldre spiller i et dialektisk møte med samfunnets skoleprosjekt der kroppsøvingsfaget framstår som uttrykk for konkurrerende fagideologier. Det tas sikte på at emnet skal utvikle kompetanse for å kunne forske kritisk på egen praksis i kroppsøving og ved det ta konstruktiv del i skoleutvikling generelt.
  • Faktaboks
Emnekode MAS 440
Emnenavn Kroppsøving i skole og lærerutdanning
Studiepoeng 20 sp
Ansvarlig Fiona Dowling
TidspunktPeriode 2
Mål
  • Studenten skal utvikle evnen til å foreta systematisk, kritisk vurdering av ulike pedagogiske og fagdidaktiske problemstillinger.
  • Studenten skal kunne gjøre rede for betydningen som identitetene og verdiene til lærere og elever kan ha for læringssituasjoner, samt kunne analysere kritisk nasjonale og lokale læreplaner.
Organisering og arbeidsformer

Det skal tas i bruk flere arbeidsformer som tradisjonell forelesninger, seminar, gruppearbeid og studentstyrt undervisning.  Studenter skal være aktive bidragsytere i emnet, og vil kunne påvirke dens endelige organisering.

Vurdering

For å gå opp til eksamen kreves godkjent oppmøte og aktiv deltakelse på seminaret herunder fremleggelse av individuelle oppgaver/gruppeoppgaver som vil bli vurdert til bestått/ikke bestått. Antall fremleggelser vil bli spesifisert ved emnestart.

Studentene skal ved slutten av seminaret skrive en individuell oppgave som en 14-dagers hjemmeeksamen. Oppgaven skal trekkes. Besvarelsen skal være på maksimalt 20 sider (1 ½ linjeavstand) + litteraturliste. Det gis gradert karakter.

Kjernelitteratur

Artikkelsammling : MAS 440 : 2006-2007/ Fiona Dowling (red). - Oslo : NIH, 2006. - (Biblioteket har ikke denne. Kjøpes hos Trykkeriet ved NIH)

Body knowledge and control : studies in the sociology of physical education and health / edited by John Evans, Brian Davies and Jan Wright. - London : Routledge, 2004. - Kap.1, 2, 3, 7, 14, 15.
BIBSYS Ask

Physical education : essential issues / edited by Ken Green and Ken Hardman. - London : Sage, 2005.
BIBSYS Ask

+ artikler den enkelte student velger ut selv fra et valgt tema.