Norges Idrettshøgskole   Studiehåndbok 2006-2007   
   
  
FLL 235 Fjell  10 sp 
Utskriftsvennlig versjon
Innledning

Tregrensen markerer ikke bare skillet mellom skog og fjell men også skillet mellom hvor folk flest bor eller ikke bor. Slik sett blir fjellet ofte noe en mangler kunnskap om med mindre en oppsøker fjellet, reiser dit og lærer fjellets omskiftelige og ofte uforutsigbare vesen å kjenne. Fjellet rommer mange muligheter for friluftsliv og gode opplevelser, men fjellet stiller også krav til kunnskaper og ferdigheter for at opphold og aktivitet skal kunne omsettes i trygge og gode opplevelser.

  • Faktaboks
Emnekode FLL 235
EmnenavnFjell
Studiepoeng10 sp
Ansvarlig Thomas Vold
TidspunktPeriode 1, 3 og 4
Mål

Studentene skal:

  • Utvikle basiskunnskaper og basisferdigheter som gjør studentene i stand til å ferdes med overskudd, velge tur etter evne, område etter evne og gruppe etter evne i fjellet sommer og vinter under varierende værforhold.
  • Tilegne seg grunnleggende kunnskap om planter, dyr, og landskapsformer som er typiske for fjellet, og videre kunne sette denne kunnskapen inn i et formidlingsperspektiv.
  • Tilegne seg grunnleggende kunnskap om hvilken betydning fjellet har hatt i vår felles kulturhistorie, og videre kunne sette denne kunnskapen inn i et formidlingsperspektiv.
  • Tilegne seg grunnleggende didaktisk kunnskap om hvordan lede og tilrettelegge for andres naturopplevelse og læring i fjellet sommer og vinter på en sikker måte.


 

Organisering og arbeidsformer

Emnet er delt opp i to perioder, en på høsten og en på vinteren.

  • Tur av åtte dagers varighet om høsten. Turen blir et introduksjonskurs til fjellfriluftsliv på barmark med grunnleggende innføring i aktiviteter og tema knyttet til ferdsel, toppturer, bre og fiske.
  • En tredelt periode på vinteren bestående av tre forskjellige emner:
     - Første del består av en syv dagers tur med hovedvekt på grunnleggende ferdigheter og kunnskaper knyttet til overnatting og leirliv i vinterfjellet, samt orientering og sikre veivalg, med særlig fokus på skredproblematikk.
     - En fem dagers periode hvor en planlegger og gjennomfører praksis med skoleklasser.
     - Siste del er planlegging og gjennomføring av en fem dagers egenferd, hvor grupper på 4-5 studenter planlegger og gjennomfører egen tur hvor de jobber med videreutvikling av ferdigheter og kunnskap.
  • Utarbeiding av Kravslister hvor studenten vurderer egne kunnskaper og ferdigheter i forkant og etterkant av emnet.
  • Egen utviklingsplan, hvor studenten utarbeider en plan for egen læring og utvikling av kompetanse.
  • Refleksjonsnotater, hvor studentene reflekterer over egen utvikling og læringsprosess.

Nærmere konkretisering av innhold og læringsmål foreligger i undervisningsplanen og vil bli utdypet i samarbeid med studentene ved emnestart.

Vurdering

Det vil bli gjort en samlet vurdering, hvor mappe og prosessevaluering av kunnskaper og ferdigheter i henhold til kravslister, vil danne grunnlag for en gradert karakter.

I mappen inngår:

  • Egen utviklingsplan, hvor studenten utarbeider en plan for egen læring og utvikling av kompetanse.
  • To kravslister hvor studenten vurderer egne kunnskaper og ferdigheter i forkant og etterkant av høst og vinterperioden. Det vil bli gitt en egen skriftlig eller muntlig tilbakemelding fra faglærer på dette.
  • To refleksjonsnotater som leveres i etterkant av høstperioden og vinterperioden. I refleksjonsnotatet skal studentene reflekterer over egen læring og læreprosess, og dra paralleller mellom egen utviklingsplan og kravslister. Studentene vil få skriftlig eller muntlig tilbakemelding fra faglærer.
  • En turplan, for dem som velger skog og vann på egenferd.
  • En Praksisrapport.
  • En kunnskapsprøve knyttet til natur og kulturtema.

Det stilles krav om 100 % oppmøte og deltakelse på alle ferder, dette gjelder også planlegging og evaluering.

Kjernelitteratur

Foreligger i undervisningsplanen som blir utdelt ved emnestart.