Norges Idrettshøgskole   Studiehåndbok 2006-2007   
   
  
FLL 370 Friluftslivslære II 10 sp 
Utskriftsvennlig versjon
Innledning

Undervisningen i dette emnet er lagt opp slik at en kan sikte seg inn mot en profesjon i arbeidet med friluftsliv. En kan velge å fordype seg i problemstillinger knyttet til didaktisk arbeid med friluftsliv i skolen, didaktisk arbeid med friluftsliv i reiselivet eller didaktisk arbeid i en rehabiliteringssammenheng.

Gjennom praksis og fagdidaktiske oppgaver vil studentene få erfaring i veilederrollen og utvikle kompetanse for å utøve pedagogisk arbeid med friluftsliv i valgte fordypningsområde.
Det legges vekt på å videreutvikle følgende kompetanseområder:

  • Fagkompetanse i friluftslivslære knyttet til valgte fordypningsområde.
  • Formidlingskompetanse knyttet til valgte fordypningsområde.
  • Relasjonskompetanse knyttet til valgte fordypningsområdet.

Det legges vekt på å se viktige fagtemaer i relasjon til det valgte fordypningsområde. Fagtemaene vil være turformer og aktiviteter, sikkerhet og ansvar, friluftsliv/kultur/samfunn, fagdidaktikk/pedagogikk, praktisk-pedagogisk opplegg for valgte gruppe, samarbeid og ledelse.

  • Faktaboks
Emnekode FLL 370
EmnenavnFriluftslivslære II
Studiepoeng10 sp
AnsvarligIvar Mytting
TidspunktPeriode 3 og 4
Forkrav FLL 365 Friluftslivslære I (20 sp)
Mål

Studentene skal:

  • Få erfaring med profesjonsrollen i den valgte fordypning og utvikle fagdidaktiske ferdigheter.
  • Videreutvikle ferdigheter og kunnskap på høyt faglig nivå innen de aktuelle former for friluftsliv som knytter seg til valgte fordypningsområde.
  • Videreutvikle sin kunnskap om hvordan friluftsliv best kan utøves i en valgt institusjon.
Organisering og arbeidsformer
I emnet inngår 16 feltdøgn, hvorav 8 er med veileder og 8 som egenferd hvor en jobber didaktisk i forhold til profesjonsfordypning.
Studentene skal ha minst en veiledet praksis med BA-2 eller FLD-1 studentene, hvor de vil være med på planlegging forarbeid, gjennomføring og evaluering av undervisningen.
I emnet inngår også to praksisperioder på min 4 dager per praksis. I etterkant av praksis leveres praksisrapport som inngår i emnemappen og det avholdes praksisseminar.
Studiet vektlegger studentaktive læringsformer og sjølstyrt læring. Sentralt i læringsprosessen er arbeidet med emnemappen, der en arbeider med egne utviklingsplaner (EUP) og reflekterer over egen læring. I emnemappen inngår også faglig-teoretiske oppgaver.
Vurdering
Emnemappen er grunnlaget for vurdering. Mappen synliggjør studentens totale arbeid med emnet og studentens læringsresultater, læringsprosess og refleksjoner. Mappen leveres som skriftlig dokumentasjon og legges fram muntlig. I mappen foreligger vurderinger fra veileder og øvingslærer på studentens praktiske pedagogiske arbeid i friluftsliv med læringsgrupper. Vurderingene av studentens lærerkompetanse skal taes med i den totale vurdering av studenten. Gradert karakter.
Kjernelitteratur
Litteratur utarbeides i samarbeid med studentgruppene og den enkelte student.