|
| Emnet går over 2 år med avsluttende vurdering i 3. studieår i bachelorprogrammet. Med skolereformene på 90-tallet har friluftslivet fått en mer selvstendig plass i skolen. Det er derfor et stort behov for lærere med kompetanse innen faget. |
| | | | | Emnekode | FKI 237 | Emnenavn | Friluftsliv i skolen | Studiepoeng | 5 sp | Ansvarlig | Børge Dahle | Tidspunkt | Periode 1 i 2. året og periode 3 i 3. året |
| | |
|
|
|
| Studentene skal: - Kjenne historiske, kulturelle, politiske og pedagogiske perspektiver knyttet til friluftsliv i Norge.
- Forstå den økende urbaniseringa som bakgrunn for at friluftsliv spiller en viktig rolle i skolen.
- Kunne legge til rette for lek og annen skapende virksomhet i naturen.
- Forstå hvordan friluftslivet i skolen kan gi innsikt i samspillet mellom menneske og natur og skape grunnlag for utvikling av økologisk bevissthet gjennom ferdsel og opphold i naturen.
- Kunne mestre et enkelt friluftsliv som inkluderer å ferdes i ulikt naturmiljø til ulike årstider, kunne gi førstehjelp, kameratredning og livberging, kunne velge ut og ta i bruk nødvendig utstyr og arbeidsmåter.
- Kunne gi førstehjelp, kameratredning og livberging, kunne velge ut og ta i bruk nødvendig utstyr og arbeidsmåter.
|
|
|
|
| Undervisningen i friluftsliv foregår i løpet av en uke i 2. året og en uke i 3. året. Det vil legges vekt på studentaktive og problembaserte læringsformer. |
|
|
|
| Individuell- eller grupperapport. Nærmere retningslinjer ved undervisningsstart. Vurderes til bestått/ikke bestått. Egenutviklingsplan og refleksjonsnotat vurderes til bestått/ikke bestått. |
|
|
|
| Legges opp i samarbeid med studentene. |
|
|