Norges Idrettshøgskole   Studiehåndbok 2006-2007   
   
  
MAS 475 Coaching 20 sp 
Utskriftsvennlig versjon
Innledning

Emnet har et tverrfaglig preg, som tar sikte på å gi studentene et grunnlag for å utvikle en kunnskapsbasert og helhetlig coachingpraksis. Coaching defineres som idrettsfaglig veiledning og tilrettelegging, fundert på pedagogisk og psykososial kunnskap, aktivitetskunnskap og treningskunnskap. Emnet tar utgangspunkt i ulike idretters egenart og fellestrekk, så vel individualidretter som lagidretter. Denne aktivitetskunnskapen gir grunnlag for å kunne analysere og forstå idrettene, og treningskunnskap (treningslære) gir et grunnlag for å kunne planlegge aktivitetsforløp med sikte på å skape utvikling.

Med utgangspunkt i aktivitets- og treningskunnskap stilles spørsmål som:

  • Hvordan legge til rette for læring og ferdighetsutvikling for ulike grupper (barn, ungdom, voksne)?
  • Hvordan utøve ledelse i idrettslige praksisfellesskap?

Studentenes arbeid med slike coachingspørsmål baseres på en vid forståelse av ledelse og læring. Ledelse omfatter kritisk refleksjon rundt bl.a. trenings- og aktivitetsledelse, ledelse av gruppeprosesser og individuell oppfølging. Læring forstås som en helhetlig utviklingsprosess, og involverer både ferdighetsmessige, psykiske og sosiale aspekter hos deltakerne. Studentene vil kunne fordype seg i coachingtemaer innen ulike idretter (individualidretter / lagidretter) innenfor emnets rammer.

  • Faktaboks
EmnekodeMAS 475
EmnenavnCoaching
Studiepoeng20 sp
AnsvarligLars Tore Ronglan
TidspunktPeriode 3
Mål

Studenten skal:

  • Arbeide med begrepet coaching, og anvende kunnskap om coachingstrategier og kommunikasjon i drøfting av utøver-trener relasjonen.
  • Kunne utarbeide og vurdere kravsanalyser i en individualidrett og/eller spillanalyser av en lagidrett med utgangspunkt i en helhetlig tilnærming.
  • Arbeide med ferdighetsbegrepet i individuell idrett/lagspill.
  • Anvende faglitteratur, forskning og praksiserfaring for å drøfte og utvikle modeller for funksjonell trening.
  • Kunne vurdere og anvende teorier og forskning om treningsbelastning og restitusjon som grunnlag for treningsprosessen. Med basis i faglitteratur kunne gjøre rede for og anvende ulike teoretiske tilnærminger til læring i idrett, herunder mesterlære og implisitt læring.
  • Anvende kunnskap om gruppedynamikk og gruppeprosesser som grunnlag for refleksjon rundt trenerrollen idrett.
Organisering og arbeidsformer
Emnet legges opp som et intensivt dybdestudium over 2 ½ måned. Undervisningen organiseres dels gjennom lærerstyrte forelesninger og studieopplegg, og dels gjennom studentaktive arbeidsformer som gruppearbeid og studentpresentasjoner. Det forutsettes tilstedeværelse og aktiv deltakelse fra studentene i timene. I tillegg kreves det selvstudier og individuell fordypning innenfor temaene.
Vurdering

For å gå opp til eksamen kreves godkjent oppmøte og aktiv deltakelse på seminaret herunder fremleggelse av individuelle oppgaver/gruppeoppgaver som vil bli vurdert til bestått/ikke bestått. Antall fremleggelser vil bli spesifisert ved emnestart.

Studentene skal ved slutten av seminaret skrive en individuell oppgave som en 14-dagers hjemmeeksamen. Oppgaven skal trekkes. Besvarelsen skal være på maksimalt 20 sider (1 ½ linjeavstand) + litteraturliste. Det gis gradert karakter.

Kjernelitteratur
Cassidy, Tania (2004): Understanding sports coaching : the social, cultural and pedagogical foundations of coaching practice / Tania Cassidy, Robyn Jones and Paul Potrac. - London : Routledge.
BIBSYS Ask
Anbefalt litteratur

Coaching/trenerrollen
Balan, C, M. & Davis W. E. (1993): Ecological task analysis : an approach to teaching physical education . - In: Joperd. - Nov/des, s. 54-61.

Cote, J (1998): Coaching research and intervention: an introduction to the special issue. - In: Avante. - Vol. 4, nr. 3, s.1-16.

Cushion, C., J., Armour, K. M. & Jones, R. L. (2003): Coach education and continuing professional development : experience and learning to coach. - In: Quest. - Vol. 55, s. 215-230.

Cushion, C., J., Armour, K. M. & Jones, R. L. (2006): Locating the coaching process in practice: models - for - and - of -coaching. - In: Physical Education and Sport Pedagogy. - Vol. 11, nr 1, s.83-99.

Enoksen, Eystein (2001): Trenerens rolle som barne- og ungdomsoppdrager og talentutvikler : hva sier forskningen og hvilke teoretiske perspektiver bygger den på? - [Oslo : E. Enoksen]. - Fageksamen, Dr.scient.-studiet - Norges idrettshøgskole, 2001.
BIBSYS Ask

Gilbert, W. D. & Trudel, P. (2001): Learning to coach through experience: reflection in model youth sport coaches. - In: Journal of Teaching in Physical Education. - Vol. 21, s. 16-34.

Advances in sport psychology / Thelma S. Horn, editor. - 2nd. ed. - Champaign, Ill. : Human Kinetics Publishers, c2002. - s.182-198.
BIBSYS Ask

Jones, R., Armour, K. & Potrac, P. (2003): Constructing expert knowledge: a case study of a top-level professional soccer coach. - In: Sport, Education and Society. - Vol 8, no 2, s. 213-229.

Kidman, L. & Carlson, T (1998): An action research process to change coaching behaviours. - In: Avante. - Vol. 4, nr 3, s. 100-116.

Martin, S.B. , Jackson , A . W., Richardson, P.A, & Weiler K.H. (1999): Coaching preference of adolescent youths and their parents. - In: Journal of Applied Sport Psychology. - Vol. 11, s. 247-262.

Coaching : læring og udvikling / Reinhard Stelter (red.). - København : Psykologisk Forlag, 2002. - (Erhvervspsykologiserien)
BIBSYS Ask

Læring i idrett
Masters, R.S.W. 2(000): Theoretical aspects of implicit learning in sport. - In: International Journal of Sport Psychology. - Vol. 31, s. 530-541.

Mesterlære : læring som sosial praksis / Klaus Nielsen og Steinar Kvale (red.). - Oslo : Ad notam Gyldendal, 1999.
BIBSYS Ask

Schön, D. A. (2000): Udvikling af ekspertise gennem reflection-i-handling. - I: Tekster om læring / Knud Illeris (red.). - Frederiksberg : Roskilde Universitetsforlag.
BIBSYS Ask

Ferdighetsutvikling
Enoksen, Eystein (2002): Utviklingsprosessen fra talent til eliteutøver : en longitudinell og retrospektiv undersøkelse av en utvalgt gruppe talentfulle friidrettsutøvere. - Oslo : Norges idrettshøgskole. - Avhandling (dr. scient.).
BIBSYS Ask

Gréhaigne, J-F., Godbout, P. (1995): Tactical knowledge in team sports from a constructivist and cognitivist perspective. - In: Quest. - Vol.  47, s.490-505.

Gréhaigne, J-F., Godbout, P., Bouthier, D. (1999): The foundations of tactics and strategy in team sports. - Journal of Teaching in Physical Education. - Vol. 18, s. 159-174.

Guy, R. Salmela, J. & Russel, S.J (2001): Talent detection and development in Sport. - In: Handbook of sport psychology / edited by Robert N. Singer, Heather A. Hausenblas and Christopher M. Janelle. - 2nd ed. - New York : J. Wiley, c2001. -s. 290-312.
BIBSYS Ask

Kirk, D., MacPhaill, A. (2002): Teaching games for understanding and situated learning : rethinking the Bunker-Thorpe model. - In: Journal of Teaching in Physical Education. - Vol. 21, s.177-192.

Kreiner, Philips & Orlick, T. (1993): Winning after winning : the psychology of ongoing excellence. - In: The Sport Psychologist. - Vol. 7, s.31-48.

Ommundsen, Y. (1993): Mestring, motivasjon og læring hos barn og unge i kroppsøving og idrett : et sosialt kognitivt perspektiv. - I: Barn : nytt fra forskning om barn i Norge. - Vol. 11, nr. 3, s. 39-52.

Orlick, T &Parington, J (1988): Mental links to excellence. - In: The Sport Psychologist. - Vol. 2, s. 105-130.

Ronglan, Lars Tore (2000): Gjennom sesongen : en sosiologisk studie av det norske kvinnelandslaget i håndball på og utenfor banen. - [Oslo] : Norges idrettshøgskole. - Avhandling (dr. scient.)
BIBSYS Ask

Turner, A., Martinek, T.J. (1995): eaching for understanding: a model for improving decision making during game play. - In: Quest. - Vol. 47, s. 44-63

Planlegging, trening og restitusjon
Fry, R.W; Morton, A.R. & Keast, D. (1990): Overtraining in athletes: an up date. - In: Sports medicine. - Vol. 12, s.32-65.

Gambetta, V (1989): New trends in training theory. - In: New Studies in Athletics. - Vol. 4, nr. 3, s.7-10.

Henschen, K. P (2006): Athletic staleness and burn-out : diagnosis, prevention and treatment. - In: Applied sport psychology : personal growth to peak performance / Jean M. Williams, editor. - 5th ed. - Mountain View, Calif. : Mayfield. -s.328-337.
BIBSYS Ask

Jentjens, R & Jeukendrup, A., E. (2003): Determinants of post-exercise glygogen synthesis during short-term recovery. - In: Sports Med. - Vol. 33, nr. 2, s.117-144.

Matvejev, L. (1992): Modern procedures for the construction of macrocycles. - In: Modern Athlete and Coach. - Vol. 30, s. 32-34.

Matvejev, L. (1994): About the construction of training. - In: Modern Athlete and coach. - Vol. 32, nr. 3, s. 12-16.

Tønnessen, E, Enoksen, E & Tjelta, L.I.  (2004): Arbeidskrav og rammeplaner for en internasjonal 5000 m. løper. - I: Utholdenhetstrening : løping, sykling, langrenn / Leif Inge Tjelta og Eystein Enoksen (red.). - Kristiansand : Høyskoleforl. - s. 93-116.
BIBSYS Ask

J. & Roepke, N (1993): Psychology of injury and injury rehabilitation. - In: Handbook of sport psychology / edited by Robert N. Singer, Heather A. Hausenblas and Christopher M. Janelle. - 2nd ed. - New York : J. Wiley, c2001. - s. 815-839.
BIBSYS Ask