Trenerrollen Emnet koordineres av fordypningsansvarlig. Retningsgivende fordeles timene 50/ 50 på teori og praksis. Valg og prioritering av temaer gjøres av fordypningsansvarlig i samarbeid med studenter og kollegaer i den aktuelle idrett. Klargjøring og problematisering av temaer ut fra en analyse av det særegne i valgte idrett vil stå sentralt. Undervisningen ved NIH vil foregå i praksisfeltet eller i teorirom, også gjennom studentpresentasjoner med diskusjon og evaluering. I trener og arrangementpraksisen i et praksislag vil studentene få tildelt en veileder med høyest mulig kompetanse (minimum trener II). I samarbeid med denne veileder i praksislaget vil studenten bli tildelt arbeidsoppgaver som en trener har i sitt virke. Noe anvendelse av ulike tekniske hjelpemidler ved analyse av utøvere og trening vil kunne inngå i praksisarbeidet. Studenten vil også i størst mulig grad få mulighet til å praktisere i rollen som veileder/ trener. Studenten skal levere en selvvalgt fordypningsoppgave etter vitenskapelige kriterier. Arbeidet skal være selvstendig. Prosjektbeskrivelse skal være godkjent av veileder innen høstsemesteret slutt. Det gis tilbud om 5 timer veiledning. Faglærerutdanningen Praksis skal gjennomføres i videregående skole. |