|
| Kunnskap om hvordan friluftsliv er sosialt og kulturelt konstruert i det norske samfunnet, er en forutsetning for profesjonelt arbeid med tilrettelegging og ledelse av oppdragelse og læring i/gjennom friluftsliv. Gjennom kunnskap om de historiske, politiske og sosiale sammenhenger friluftsliv inngår i, skal studentene utvikle evne til refleksjon og kritisk tenkning om forholdet mellom menneske, natur, kultur og samfunn før og nå. |
| | | | | Emnekode | FLL 255 | Emnenavn | Friluftsliv, kultur og samfunn I | Studiepoeng | 10 sp | Ansvarlig | Kirsti Pedersen Gurholt | Tidspunkt | Periode 3 og 4 |
| | |
|
|
|
| Studentene skal: - Kunne gjøre rede for sentrale trekk ved utviklingen av friluftsliv i norsk kultur og samfunnsliv.
- Kunne gjøre rede for sentrale utviklingstrekk i den norske befolkningens deltakelse i friluftsliv i vår nære samtid.
- Kunne gjøre rede for hovedtrekkene i offentlig friluftslivspolitikk og i lovverket som trekker opp rettigheter og plikter for utøvelsen av friluftsliv.
- Kunne gjøre rede for den offentlige forvaltningen av friluftslivet, i forhold til hvilke aktører som inngår i forvaltningen og hvilke oppgaver de har.
- Kunne gjøre rede for og drøfte ulike tilnærminger til studier av kjønn og kultur i friluftsliv.
- Utvikle evne til kritisk vurdering av verdier og holdninger som preger vår levemåte og forskjellige former for friluftsliv, samt hvilken betydning friluftsliv kan ha for identitetsskaping og utviklingen av miljøbevissthet.
|
|
|
|
| Målene ovenfor vil bli belyst ved hjelp av forelesninger og ulike former for studentaktive arbeidsformer. I tillegg vil det bli gjennomført et oppgaveseminar av to til tre dagers varighet, hvor studentene går sammen i grupper på to og forbereder et innlegg på ca en times varighet, som framføres for medstudentene. |
|
|
|
| Individuell hjemmeeksamen over en uke som belyser et gitt tema utformet av faglærer. Sidetallet skal maksimalt være 10, der forside og litteraturhenvisninger kan komme i tillegg. Pkt. str. 12, 1½ linjeavstand. Graderte karakterer. 100 % oppmøte og deltakelse på oppgaveseminar. |
|
|
|
| Foreligger i undervisningsplanen som blir utdelt ved emnestart. |
|
|
|
| Vil foreligge ved studiestart. |
|
|