Norges Idrettshøgskole   Studiehåndbok 2006-2007   
   
  
FAH 222  Aktivitetsformidling I: Instruktørrollen 5 sp 
Utskriftsvennlig versjon
Innledning

Emnet tar for seg de grunnleggende prinsipper som gjelder for planlegging, gjennomføring og evaluering av ulike treningsopplegg med tanke på å:

  • Forstå prinsipper for hensiktsmessige bevegelser og helsefremmende trening.
  • Skape økt motivasjon, aktivitet og læring i treningsgruppen.
  • Skape et godt sosialt miljø i treningsgruppen.
  • Få prøvd ut ulike undervisningsprinsipper/metoder med tanke på økt læringseffekt og helsefremmende treningspåvirkning.

Emnet fokuserer spesielt på karakteristika for god treningsledelse i ulike veiledningssituasjoner
med hensyn til kommunikasjon, aktivitetsformidling og instruktøratferd.

  • Faktaboks
EmnekodeFAH 222
EmnenavnAktivitetsformidling I: Instruktørrollen
Studiepoeng5 sp
AnsvarligEystein Enoksen
TidspunktPeriode 1
Mål

Studentene skal lære seg prinsippene for formidling av kunnskap om fysisk aktivitet og trening. Emnet gir en innføring i de generelle retningslinjene som gjelder for god treningsledelse av fysisk aktivitet for helsefremmende og forebyggende tiltak.

Studentene skal tilegne seg kunnskaper om trening og instruksjonsatferd:

  • som har til hensikt å skape gode betingelser for trening og læring av bevegelser
  • hvor man både gir tillatelse til og oppmuntring til deltakelse i beslutningsprosessen med hensyn til valg av aktivitetsinnhold, treningsmetoder og treningsinnsats
  • som kjennetegnes ved at treningslederens autoritet er i fokus og styrer treningen
  • som vises gjennom å bry seg om enkeltpersoner og skape en positiv gruppeatmosfære
  • hvor en belønner enkeltpersoner/ treningsgruppen ved å gi positive tilbakemeldinger når de løser treningsoppgavene og viser stor treningsinnsats
  • som tar sikte på å utvikle enkeltpersoners/treningsgruppens selvstendighet og selvvurdering gjennom problembaserte og løsningsfokuserte undervisningsformer
Organisering og arbeidsformer

Undervisningen skal i størst mulig grad være praktisk rettet. Studentene skal øve på å planlegge, veilede, gi feedback, formidle konstruktive arbeidsoppgaver og evaluere instruktørrollen med tanke på tilpasset treneratferd.

Studentene skal vise sine veiledningsferdigheter gjennom å:

  • Utarbeide detaljerte praktiske pedagogiske undervisningsopplegg.
  • Gjennomføre det praktisk pedagogiske undervisningsopplegg med medstudenter.
  • Evaluere praktisk formidlingsferdighet sammen med faglærer og medstudenter.
  • Vurdere aktuell tilpasset treneratferd.
Vurdering
Krav om 80 % fremmøte til undervisning. Gruppeevaluering av skriftlig arbeid og individuell vurdering av praktisk gjennomføring og muntlige spørsmål. Graderte karakterer.
Anbefalt litteratur

Brattenborg, Steinar (2001): Innføring i kroppsøvingsdidaktikk / Steinar Brattenborg og Berit Engebretsen. - Kristiansand : Høyskoleforl.
BIBSYS Ask

Bø, Kari (1999): Kvinne : styrkeøvelser for hele kroppen, kom i gang - trinn for trinn, kondisjon på mange måter, mat som gir energi, avspenning / Kari Bø og Christine Thune. - [Oslo] : Cappelen : I samarbeid med Norges idrettsforbund og olympiske komite. - (Trening for deg!)
BIBSYS Ask

Bø, Kari (2004):  Kompendium/artikkelsamling om bevegelighetstrening. - Oslo : NIH. - (Biblioteket har ikke denne til utlån).

Enoksen, E. (1999): Mann : tren deg frisk, mat er ikke ett fett!, de beste treningstipsene, fra sofakroken til maraton, styrkeøvelser og kondisjonstrening. - [Oslo] : Cappelen : I samarbeid med Norges idrettsforbund og olympiske komite. - (Trening for deg!)
BIBSYS Ask

Enoksen, E. (2001): Trenerens rolle som barne- og ungdomsoppdrager og talentutvikler : hva sier forskningen og hvilke teoretiske perspektiver bygger den på). - [Oslo : E. Enoksen]. - Fageksamen, Dr.scient.-studiet - Norges idrettshøgskole.
BIBSYS Ask

Fysisk aktivitet og helse : anbefalinger. - Oslo : Statens råd for ernæring og fysisk aktivitet, 2000. - (Rapport / Statens råd for ernæring og fysisk aktivitet ; nr 2/2000). - Arbeidsgruppens leder: Sigmund B. Strømme.
BIBSYS Ask

Hansen, Jens (1986): Kunsten at coache : idrætspsykologi og trænerens praksis. - København : Nyt Nordisk forl. Arnold Busck.
BIBSYS Ask

Horn, T. S. (2002): Coaching effectiveness in the sport domina. - In: Advances in sport psychology / Thelma S. Horn, editor. - 2nd ed. - Champaign, Ill. : Human Kinetics. - s. 309-355.
BIBSYS Ask

Høigaard, Rune (1999): Gruppepsykologi i idrett / Rune Høigaard, Per Arne Lidbom. - Kristiansand : Høyskoleforl.
BIBSYS Ask

Idrettens treningslære / Asbjørn Gjerset (red.). - Oslo : Universitetsforl., c1992.
BIBSYS Ask

Kårhus, Svein (1999): Ledelse og instruksjon. - Bokmål[utg.], 2. utg. - Oslo : Universitetsforl.
BIBSYS Ask

Strømme, Sigmund B. (1999): Senior : de beste mosjonstipsene, tren deg frisk, mat som gir energi, styrke- og bevegelighetsøvelser. - [Oslo] : Cappelen. - (Trening for deg!)
BIBSYS Ask