|
| Emnet som bygger på IIS 240 gir en fordypning i idrettsfilosofiske problemstillinger, begrep og teorier. Følgende tema vil bli belyst: - Idrettens egenart - om lek, spill og idrett.
- Idrettens betydning for individ og samfunn.
- Kropp, kunnskap og ferdigheter - kunnskapsteoretiske perspektiv.
- Idrett, prestasjonsteknologi og framskritt - etiske perspektiv.
- Idrett og økologi - alternative og bærekraftige former for idrett
filosofisk veiledning i idrett. |
| | | | | Emnekode | IIS 241 | Emnenavn | Idrett etikk og filosofi II | Studiepoeng | 10 sp | Ansvarlig | Jens Birch | Tidspunkt | Periode 4 | Bygger på | IIS 240 Idrett etikk og filosofi I (5 sp) |
| | |
|
|
|
| I løpet av emnet skal studentene: - Utdype forståelsen for og innsikten i idrettsfilosofi som fag.
- Videreutvikle ferdigheter i å formulere og besvare idrettsfilosofiske spørsmål skriftlig og muntlig.
- Videreutvikle en kritisk, søkende holding til idrett som en mangfoldig menneskelig praksis i endring.
Ved emneslutt skal studentene: - Kunne formulere og diskutere på kritisk og systematisk vis
idrettsfilosofiske problemstillinger. |
|
|
|
| Lærerstyrte undervisningstimer med vekt på dialog. Gruppearbeid basert på gitte eller selvvalgte oppgaver. Individuelt arbeid med en idrettsfilosofisk problemstilling. |
|
|
|
| Et individuelt skriftlig essay (10 sider 1 1/2 linjeavstand pluss referanser) over et selvvalgt godkjent emne, gradert karakter. Skriftlig gruppearbeid over oppgitt emne, som blir gjenstand for en presentasjon med vurdering til bestått/ikke bestått. |
|
|
|
| Idrettsfilosofi : IIS 241 / Sigmund Loland og Bjørn Bliksrud (red). - Oslo : NIH, 2005. - Artikkelsamling. - (Biblioteket ved NIH har ikke denne til utlån. Kjøpes i Akademika bokhandel ved NIH). |
|
|
|
| Doping : forfængelighed eller præstationstrang : en debatbog om doping og livsstil / redaktion: Morten Mølholm Hansen ... [et al.]. - Brøndby : Anti Doping Danmark, 2004.- (Biblioteket ved NIH har ikke denne til utlån. Ingen bibliotek får kjøpe den iflg. Anti Doping Danmark). |
|
|