|
| Emnet gir en innføring i olympisk historie og ideologi med vekt på de moderne olympiske leker fra 1896 til i dag. Følgende tema vil bli belyst: - Pierre de Coubertin og olympismen.
- Olympisk historie med vekt på lekenes opprinnelse og politiske og kulturelle rolle i det 19. og 20. århundret.
- De olympiske leker i dag: status og utfordringer.
|
| | | | | Emnekode | IIS 310 | Emnenavn | Olympisk historie og ideologi | Studiepoeng | 5 sp | Ansvarlig | Matti Goksøyr | Tidspunkt | Periode 1 |
| | |
|
|
|
| I løpet av emnet skal studentene: - Utvikle innsikt i olympisk historie og ideologi.
- Utvikle evnen til kritiske og systematiske analyser av de olympiske leker.
Ved emneslutt skal studentene: - Kunne redegjøre på kritisk og systematisk vis for problemstillinger knyttet til de olympiske leker.
|
|
|
|
| Lærerstyrte undervisningstimer med vekt på dialog. Gruppearbeid basert på gitte eller selvvalgte oppgaver. Individuelt arbeid med en valgt problemstilling. |
|
|
|
| Et individuelt essay på maksimalt 5 sider med 1 1/2 linjeavstand pluss referanser. Essayet vurderes med gradert karakter. |
|
|
|
| Post-Olympism? : questioning sport in the twenty-first century / edited by John Bale and Mette Krogh Christensen. - Oxford : Berg, 2004. - (Global sport cultures). BIBSYS Ask |
|
|