| | |
|
| | | | |
| Idrettsskader utgjør om lag en sjettedel av alle personskader i Norge, og representerer følgelig et betydelig problem - for idretten, for den enkelte som rammes og i samfunnsøkonomisk perspektiv. Skader påvirker trenings- og prestasjonsevne, og kan føre til fremtidige helseproblemer. Trenere og idrettsledere kan bidra til å forebygge skader, til å gi akuttbehandling dersom skaden skulle være ute, og til - i samarbeid med helsepersonell - å forberede idrettsutøvere på å komme tilbake til sin idrett etter en skade. Dette emnet har som formål å sette treneren i stand til å fylle disse tre rollene. |
| | | | | Emnekode | FAH 330 | Emnenavn | Idrettsmedisin | Studiepoeng | 5 sp | Ansvarlig | Thor Einar Andersen | Tidspunkt | Periode 2 |
| | |
| | |
| Studenten skal kunne: - Gjøre rede for hva som kjennetegner og forårsaker de viktigste skadetypene - muskelskader, leddbåndskader, bruskskader, skjelettskader og seneskader.
- Gjøre rede for virkningsmekanismene for RICE-prinsippet og kunne benytte dette i behandlingen av akutte idrettsskader.
- Identifisere og analysere årsaker til belastningsskader og kunne tilrettelegge et tilpasset treningsprogram for utøvere med slike skader.
- Gjøre rede for hvordan treningsevnen påvirkes av sykdom og skader.
- Beskrive skade- og sykdomspanoramaet (forekomst, alvorlighetsgrad, skade/sykdomstyper) i sin fordypningsidrett/gren.
- Analysere sin fordypningsidrett med tanke på å beskrive årsakene (risikofaktorer og skademekanismer) til de vanligste skadetypene, samt forhold ved treningsplanen som bidrar til ulike skadetyper.
- Kjenne til ulike metoder for å forebygge skader generelt, og kunne utnytte denne kunnskapen og informasjon om skadeårsaker til å forebygge skader og sykdom i sin fordypningsidrett/gren.
|
| | |
| Emnet vil innledes med en forelesningsrekke om forekomst og betydning av idrettsskader, skadetyper og -årsaker, enkelte vanlige skader, prinsipper for akuttbehandling og rehabilitering av idrettsskader, prinsipper for forebygging av idrettsskader og skadeforebyggende tiltak. Studentene vil arbeide i smågrupper (to eller tre studenter med samme fordypningsidrett) med oppgaver knyttet til egen fordypningsidrett med vekt på epidemiologi, skadeårsaker og forebyggende tiltak. |
| | |
| Vurderingen vil skje på grunnlag av innlevering av skriftlig fordypningsoppgave på grunnlag av oppgitt oppgavetekst. Bestått/ikke bestått. |
| | |
| Idrettsskader : en illustrert guide til diagnostikk og behandling av skader i forbindelse med idrett og fysisk aktivitet / redaktører: Roald Bahr og Sverre Mæhlum. - Oslo : Gazette bok, c2002. BIBSYS Ask Artikler og handouts utdelt i undervisningen. Tilsammen ca. 200 s. |
| |
|
|
| | | | |