|
| Emnet formidlingsmetodikk skal være en inspirerende prosess med den hensikt å påvirke studentene til å arbeide mot fastsatte mål. Formidlingskunsten er noe man først og fremst bør lære seg og øve på gjennom praktisk utfoldelse. |
| | | | | Emnekode | FAH 350 | Emnenavn | Formidlingsmetodikk | Studiepoeng | 5 sp | Ansvarlig | Børge Oftedal | Tidspunkt | Periode 2 |
| | |
|
|
|
| Studentene skal kunne tilrettelegge for undervisning i helsefremmende arbeid og formidle budskap på en tydelig, vennlig og læringseffektiv måte. Studentene skal kunne: - Kommunisere med en positiv holdning.
- Skape glede, inspirasjon, entusiasme og glød.
- Stå naturlig foran en forsamling og formidle uten unødige fakter.
- Bruke stemmen passende høyt, klart, variert og tydelig.
- Variere stemmebruken for å understreke poengene og meningen.
- Bruke spørsmål, oppgaver for å vekke og aktivisere tilhørerne.
- Få frem meningen på forskjellige, helhetlige og skapende måter.
- Disponere tiden hensiktsmessig innen gitte rammer.
- Forskjellige pedagogiske presentasjonsmåter.
- Undervise helhetlig ved hjelp av bilde, musikk og ord.
- Analysere formidlingsmetodikken.
|
|
|
|
| Undervisningen skal først og fremst være praktisk rettet, og foregår for det meste i sal. Den kan bestå av meget korte teoretiske innledninger og praktiske demonstrasjoner som følges av praktiske øvelser, evalueringer og diskusjoner. Øvelsene vil først foregå i små og etter hvert i store grupper. Studentene får individuelle formidlingsoppgaver i timene, og oppgaver som for eksempel "miniforedrag" som krever større forberedelser til undervisningen. |
|
|
|
| Det gjennomføres prosessevaluering til bestått/ikke bestått. Alle individuelle oppgaver som blir gitt under emnet må være løst tilfredsstillende. Krav om 80 % oppmøte. Studentene er med på evalueringen av miniforedragene som består av individuelle oppgaver med utgangspunkt i pensum. |
|
|
|
| Skard, Halldor (2001): Formidlingsmetodikk og gledelse. - Oslo, Skapende livsstil AS. BIBSYS Ask |
|
|