Norges Idrettshøgskole   Studiehåndbok 2006-2007   
   
  
MAS 410 Bevegelsespedagogikk  20 sp 
Utskriftsvennlig versjon
Innledning

Begrepet bevegelse med sine mange betydninger og sin relevans i arbeidspraksis, har en viktig plass i emnet. Diskusjonene skal omfatte temaer om bevegelser som forekommer i kappestrider eller idrettskonkurranser, men også andre former for frivillige og kulturavhengige bevegelser. De pedagogiske bestrebelsene skal gjenspeile et kompromiss som på den ene siden baserer seg på å forbedre individuelle evner, og på den andre siden tar hensyn til interesser og krav fra samfunnet. Dette skaper særlige normative problemer på grunn av at det pedagogisk arbeidet alltid retter seg mot framtiden. Dvs, dette gir usikkerhet fordi virkingene av handlingene i dag ikke skal evalueres før langt fram i tid. Dersom individet blir tatt alvorlig som en handlings- og refleksjonsdyktig person, er det i tillegg ikke konsekvent å anta at forholdet mellom innsats og resultat er direkte proporsjonalt.

Målet med emnet er derfor å påvirke utviklingen av en kritisk sans for refleksjon rundt vitenskapelige grunntanker, og samtidig bevare forholdet til praksis. Med andre ord gjelder det først og fremst å stimulere til ansvarlig refleksjon rundt pedagogiske tankemodeller med bakgrunn i et vitenskapelig syn, men samtidig fokuserer på refleksjoner rundt pedagogiske muligheter i forhold til anvendelse i praksis.

  • Faktaboks
Emnekode MAS 410
EmnenavnBevegelsespedagogikk
Studiepoeng 20 sp
Ansvarlig Ralf Erdmann
TidspunktPeriode 2
Mål

Studentene skal utvikle sine egne reflekterte meninger/holdninger/konsepter for å bli i stand til å kritisk vurdere vitenskapelige publikasjoner, og argumentere rundt temaer som:

  • Hvorfor skal vi lære bevegelse/idrett?
  • Pedagogikk som vitenskap/ kunnskap og reduksjon.
  • Kjønn og bevegelseskultur.
  • Oppdragelse og dannelse.
  • Sikkerhet - usikkerhet.
  • Prestasjon og kappestrid.
  • Interkulturelle bevegelsesoppdragelse.
Organisering og arbeidsformer

Bl.a. skal deltakerne forberede valgte temaer, informere studiekamerater, starte og lede diskusjoner.

Vurdering

For å gå opp til eksamen kreves godkjent oppmøte og aktiv deltakelse på seminaret herunder fremleggelse av individuelle oppgaver/gruppeoppgaver som vil bli vurdert til bestått/ikke bestått. Antall fremleggelser vil bli spesifisert ved emnestart.

 

Studentene skal ved slutten av seminaret skrive en individuell oppgave som en 14-dagers hjemmeeksamen. Oppgaven skal trekkes. Besvarelsen skal være på maksimalt 20 sider (1 ½ linjeavstand) + litteraturliste. Det gis gradert karakter.

Anbefalt litteratur

General
Crum, B. (2001): The "Idola" of sport pedagogy reseachers. - In: Quest. - Vol. 53, s.184-191. - (Biblioteket ved NIH har dette tidsskriftet både som trykt og elektronisk utgave. Den elektroniske finner du her).

Scientific development of sport pedagogy / Paul G. Schempp (ed.). - Münster : Waxmann, 1996. - (German and American Studies in Sport ; vol. 3). - s. 155-173.
BIBSYS Ask

Pedagogisk filosofi / Erling Lars Dale (red.). - (Oslo) : Ad Notam Gyldendal,1992. - s. 13-34.
BIBSYS Ask

Løvlie, L. (2003): Det nye pedagogikkfaget. - I: Norsk Pedagogisk Tidsskrift. - s.3-17. - (Biblioteket ved NIH har dette tidsskriftet kun som trykt utgave. Du må selv kopiere artikkelen).

Education/formation
Scientific development of sport pedagogy / Paul G. Schempp (ed.). - Münster : Waxmann, 1996. - (German and American Studies in Sport ; vol. 3). - s. 203-222.
BIBSYS Ask

Pedagogisk filosofi / Erling Lars Dale (red.). - (Oslo) : Ad Notam Gyldendal,1992. - s. 65-74, s. 79-103.
BIBSYS Ask

Theory and practice/Certainty - uncertainty
Learning and teaching in physical education / edited by Colin A. Hardy and Mick Mawer. - London : Falmer Press, 1999. - s. 203-215.
BIBSYS Ask

Erdmann, R. (2001): The need to be uncertain - Upublisert manuskript. - (Biblioteket ved NIH har den ikke).

Erdmann, R. (2002): Thinking aloud - the dangers of and obligation to utopia. - Upublisert manuskript. - (Biblioteket ved NIH har den ikke).

Scientific perspective and Sport Pedagogy
Scientific development of sport pedagogy / Paul G. Schempp (ed.). - Münster : Waxmann, 1996. - (German and American Studies in Sport ; vol. 3). - s.174-202.
BIBSYS Ask

Learning and teaching in physical education / edited by Colin A. Hardy and Mick Mawer. - London : Falmer Press, 1999. - s.149-167.
BIBSYS Ask

Facets of achievement/Motivation
Pädagogik des Leistungssports : Grundlagen und Facetten / Robert Prohl (Hrsg.). - Schorndorf : Hofmann, 2004. - s. 73-92. - (Eksisterer oversettelse på norsk. Idrettslig prestasjon og pedagogiske implikasjoner.)
BIBSYS Ask

Learning and teaching in physical education / edited by Colin A. Hardy and Mick Mawer. - London : Falmer Press, 1999. - s.105-126.
BIBSYS Ask

Motivation in sport and exercise / Glyn C. Roberts, editor. - Champaign, Ill. : Human Kinetics Books, c1992. - s. 177-197.
BIBSYS Ask

Social constructions, gender
Kjønn og likestilling i skolen / Gunn Imsen (red.). - Oslo : Gyldendal akademisk, 2000. - s.11-34.
BIBSYS Ask

Scraton, S., Fasting, K., Pfister, G., Bunuel, A. (1999): Sporting women : from equity to diversity. - In: International Review for the Sociology of Sport. - Vol. 34, s.99-112.  - (Biblioteket ved NIH har denne årgangen/volumet kun som trykt utgave. Du må selv kopiere artikkelen)

Wright, J. (1999): Changing gendered practices in physical education: working with teachers. - In: European Physical Education Review. - Vol. 5, nr. 3, 1s. 81-197. - (Biblioteket ved NIH har dette tidsskriftet både som trykt og elektronisk utgave. Den elektroniske finner du her).

Identity/culture/strangeness
Erdmann, R., Giess-Stuber, P. and Noethlichs, M. (2001): Intercultural movement education : Papers delivered at the 6th Annual Congress of the European College of Sport Science (ECSS) in Cologne, 24-28 July 2001. - Cologne: Sport und Buch Strauss. - Upublisert manuscript. - (Biblioteket ved NIH har ikke denne til utlån).

The value of difference concepts of intercultural education  and physical activity / Ralf Erdmann (ed.). - Oslo : Norges idrettshøgskole, 2005. - Kap.: "To experience strangeness"/ P. Giess-Stüber. - Ikke utgitt pr. 8. juli. 2005.

The Dynamics of "race" and gender : some feminist interventions / edited by Haleh Afshar and Mary Maynard. - London : Taylor & Francis, 1994. - (Feminist perspectives on the past and present). - s. 9-25.
BIBSYS Ask

Det blir komplettert i løpet av emnet.