Norges Idrettshøgskole   Studiehåndbok 2006-2007   
   
  
FLL 365 Friluftslivslære I  20 sp 
Utskriftsvennlig versjon
Innledning

Undervisningen består dels av faglig, dels fagdidaktiske komponenter. Studenten skal videreutvikle kunnskap og ferdigheter knyttet til former for friluftsliv som knytter seg til miljøene Skog og Vann, Fjell og Kyst, til et høyt faglig nivå. Det legges vekt på å videreutvikle følgende kompetanseområder:

  • Fagkompetanse i friluftslivslære.
  • Formidlingskompetanse.
  • Relasjonskompetanse.

Viktige fagtema er turformer og aktiviteter, sikkerhet og ansvar, friluftsliv/kultur/samfunnstema, fagdidaktikk/pedagogikk, praktisk-pedagogisk opplegg for ulike grupper, samarbeid og ledelse. Arbeidet forutsetter en videreutvikling av kunnskap om natur og miljø og naturbrukstradisjoner. Natur- og kulturelementer er integrert i undervisningen.

Undervisningen er integrert med FLL 345 Pedagogisk prosjektoppgave: Sentrale problemstillinger relevante for pedagogisk arbeid med friluftsliv, videreutvikles gjennom FoU arbeidet som inngår i denne modulen.

  • Faktaboks
Emnekode FLL 365
EmnenavnFriluftslivslære I
Studiepoeng 20 sp
Ansvarlig Børge Dahle
TidspunktPeriode 1 og 2
Mål

Studenten skal:

  • Videreutvikle ferdigheter og kunnskap på høyt faglig nivå innen de aktuelle former for friluftsliv.
  • Utvikle fagdidaktiske ferdigheter.
  • Videreutvikle sin kunnskap om naturmiljøene og kunne anvende kunnskap i sitt pedagogiske arbeid med aktivitet og opplevelse av natur.
Organisering og arbeidsformer
I emnet inngår feltdøgn der noen dager vil bli gjennomført med veileder, noen som egenferd og undervisningspraksis med ulike grupper. Studiet vektlegger studentaktive læringsformer og sjølstyrt læring. Sentralt i læringsprosessen er arbeidet med emnemappen, der en arbeider med egne utviklingsplaner (EUP) og reflekterer over egen læring. I emnemappen inngår også faglig-teoretiske oppgaver.
Vurdering
Emnemappen er grunnlaget for vurderingen. Mappen synliggjør studentens totale arbeid med emnet og studentens læringsresultater, læringsprosess og refleksjoner. Mappen leveres som skriftlig dokumentasjon og legges fram muntlig. Gradert karakter.
Kjernelitteratur

200 sider oppgitt pensum. I tillegg kommer litteratur som utarbeides i samarbeid med studentgruppen og den enkelte student, i alt 200 sider.

I kurset inngår også litteratur oppgitt under FLL 245 Friluftslivspedagogikk og -didatikk (10 sp).