| | |
|
| | | | |
| Skog og vann finner vi på de aller fleste steder hvor det er bosatt mennesker i Norge. Skog og vann har derfor en særstilling i det friluftslivet som folk flest bedriver i hverdagen, med utgangspunkt i nærmiljøet der de bor. Institusjoner som skoler, barnehager, idrettslag, aldershjem eller institusjoner som jobber med rehabilitering og lignende, har også i stor grad skog og vann i sitt nærmiljø. I utviklingen av et friluftsliv for alle, et friluftsliv i hverdagen med enkle midler og et friluftsliv med vekt på miljøforandring og naturopplevelse, er skog og vann en viktig resurs som studentene må lære å utnytte i forhold til eget arbeid med friluftsliv. |
| | | | | Emnekode | FLL 215 | Emnenavn | Skog og vann | Studiepoeng | 10 sp | Ansvarlig | Thomas Vold | Tidspunkt | Periode 1, 2,3 og 4 |
| | |
| | |
| Studenten skal: - Bli kjent med hvilke muligheter naturmiljøet skog og vann rommer som arena for leik og former for friluftsliv som gir store muligheter for opplevelser med lite krav til utstyr og ferdigheter.
- Utvikle basiskunnskaper og basisferdigheter som gjør dem i stand til å ferdes med overskudd, velge tur etter evne, område etter evne og gruppe etter evne i naturmiljøet skog og vann både sommer og vinter.
- Tilegne seg grunnleggende kunnskap om planter, dyr, og landskapsformer som er typiske for naturtypen skog og vann, og videre kunne sette denne kunnskapen inn i et formidlingsperspektiv.
- Tilegne seg grunnleggende kunnskap om hvilken betydning skogen og vannveiene har hatt i vår felles kulturhistorie, og videre kunne sette denne kunnskapen inn i et formidlingsperspektiv.
- Tilegne seg grunnleggende didaktisk kunnskap om hvordan lede og tilrettelegge for andres naturopplevelse og læring i naturmiljøet skog og vann på en sikker måte.
|
| | |
| - Dagsbasert undervisning i nærmiljøet til NIH med vekt på aktiviteter og turformer som baserer seg på et "enkelt" friluftsliv.
- Tur av fire dagers varighet om høsten, med bruk av kano på flatt vann.
- Tur av fem dagers varighet om vinteren.
- Tur av fire dagers varighet på elv om våren.
- En todagers studietur til skogsmuseet på Elverum.
- Førstehjelp og livredning.
- Utarbeiding av Kravslister hvor studenten vurderer egne kunnskaper og ferdigheter i forkant og etterkant emnet.
- Egen utviklingsplan, hvor studenten utarbeider en plan for egen læring og utvikling av kompetanse.
- Refleksjonsnotater, hvor studentene reflekterer over egen utvikling og læringsprosess.
Nærmere konkretisering av innhold og læringsmål foreligger i undervisningsplanen og vil bli utdypet i samarbeid med studentene ved emnestart. |
| | |
| Det vil bli gjort en samlet vurdering, hvor mappe, og prosessevaluering av kunnskaper og ferdigheter i henhold til kravslister, vil danne grunnlag for en gradert karakter. I mappen inngår: - Egen utviklingsplan, hvor studenten utarbeider en plan for egen læring og utvikling av kompetanse.
- To kravslister hvor studenten vurderer egne kunnskaper og ferdigheter i forkant og etterkant av høst og vinterperioden. Det vil bli gitt en egen skriftlig eller muntlig tilbakemelding fra faglærer på dette.
- To refleksjonsnotater som leveres i etterkant av høstperioden og vinterperioden. I refleksjonsnotatet skal studentene reflekterer over egen læring og læreprosess, og dra paralleller mellom egen utviklingsplan og kravslister. Studentene vil få skriftlig eller muntlig tilbakemelding fra faglærer.
- Turplan, for dem som velger skog og vann på egenferd.
- Dokumentasjon på fire gjennomføringer i "ukens orienteringsløype".
- En gruppeoppgave knyttet til natur og kulturtema.
I tillegg kreves følgende kurs bestått for å få godkjent emnet: - Bestått grunnkurs i hjerte lungeredning (HLR).
- Bestått livredningsprøve.
- Det stilles krav om 100 % oppmøte og deltakelse på alle ferder, dette gjelder også planlegging og evaluering.
|
| | |
| Foreligger i undervisningsplanen som blir utdelt ved emnestart. |
| |
|
|
| | | | |