| | |
|
| | | | |
| Norge er et land med en lang og variert kystlinje som åpner for et utall av friluftsmuligheter. Mange av friluftslivsaktivitetene på kysten har røtter i vår felles kulturhistorie. Liv og bosetning langs kysten krevde kunnskaper og ferdigheter som roing, seiling, fisking, tolking av værtegn, strømforhold og navigering for å nevne noe. Gjennom et aktivt friluftsliv på kysten er en med på å videreføre gamle kunnskaper og ferdigheter inn i moderne tid. |
| | | | | Emnekode | FLL 225 | Emnenavn | Kyst | Studiepoeng | 10 sp | Ansvarlig | Børge Dahle | Tidspunkt | Periode 1 og 4 |
| | |
| | |
| Studentene skal: - Utvikle egenferdighet i, og kunnskap om, bruk av seilbåter, kajakker, robåter, orientering og værforhold på sjøen.
- Utvikle egenferdighet i, kamerat redning og livbergende aktiviteter og førstehjelp, for å kunne ivareta egen og andres sikkerhet ved aktiviteter i strandsonen og ved båtbaserte aktiviteter i friluftslivet på sjøen.
- Tilegne seg grunnleggende fagdidaktisk kunnskap om hvordan lede og tilrettelegge for læring på en sikker måte på kysten.
|
| | |
| Emnet er delt opp i to perioder, en på høsten og en på våren. - Fem dagers varighet om høsten. Samlingen blir et introduksjonskurs til kystfriluftsliv med særlig vekt på seiling.
- Fem dagers varighet om våren med innføring i aktiviteter og tema knyttet til robåt, kajakk, seilbåt, fiske og orientering.
- Forelesninger i forbindelse med kvalifisering til å ta båtførerprøven.
Nærmere konkretisering av innhold og læringsmål foreligger i undervisningsplanen og vil bli utdypet i samarbeid med studentene ved emnestart. |
| | |
| Det vil bli gjort en samlet vurdering, hvor mappe og prosessevaluering av kunnskaper og ferdigheter i henhold til kravslister, vil danne grunnlag for en gradert karakter. I mappen inngår: - Egen utviklingsplan, (to samlingsspesifikke planer) hvor studenten utarbeider planer for egen læring og utvikling av kompetanse.
- To refleksjonsnotater som leveres i etterkant av høstperioden og vårperioden. I refleksjonsnotatet skal studentene reflekterer over egen læring. Studentene vil få skriftlig eller muntlig tilbakemelding fra faglærer.
- Ferdighetsoppgave knyttet til kystfriluftsliv, oppgaven fremlegges som gruppeoppgave i periode 4.
- Det stilles krav om 80 % oppmøte og aktiv deltakelse på alle praktiske emner, dette gjelder også planlegging og evaluering.
- Bestått båtførerprøve.
|
| | |
| Driscoll, John (1995): Seiling for begynnere. - Oslo : Schibsted. - (Schibsteds fritidsbøker). - s. 20-23: "Å mestre vinden", s. 24-25: "Kurser" og s. 92-93: "Ordliste" BIBSYS Ask
Trysnes, Olaf (2003): Veien til båtførerprøven. - 3. utg. - [Oslo] : Damm. - Kap. 4: "Sikkerhetsutstyr", s. 51-61. Kap 6: "Fortøyning og ankring", s. 69-81. Kap. 8: "Miljøet i skjærgården", s. 101-111. Kap. 10: "Naturkreftene", s. 123-138. BIBSYS Ask
Winge, Jon (2004): Kystnavigasjon : navigasjon for kystskippersertifikatet og fritidsbåtskippersertifikatet. - 4. utg. - [Oslo] : Damm. - Kap. 1: "Fra klode til papir", s. 10-20. Kap. 2: "Sjøkartet : et vell av informasjon", s. 24-34. Kap. 3: "Veivisere i land og på sjøen", s. 37-49. Kap. 4: "Navigering i mørket", s. 51-62. BIBSYS Ask |
| | |
| Bergan, Kirsten (1992): Livet i fjæra. - Oslo: J.W. Cappelens forlag AS. - (Cappelen Håndbøker). - (Biblioteket ved NIH har bare 8. utg. fra 1982) BIBSYS Ask Norsk grunnkurs i førstehjelp / Norsk førstehjelpsråd ; i samarbeid med Norsk resuscitasjonsråd. - 5. utg. - Stavanger : Lærdal Medical, 2006. BIBSYS Ask
Golden, Frank (2002): Essentials of sea survival / Frank Golden, Michael Tipton. - Champaign, Ill : Human Kinetics. - Del 2. BIBSYS Ask |
| |
|
|
| | | | |