Norges Idrettshøgskole   Studiehåndbok 2006-2007   
   
  
FLL 225 Kyst 10 sp 
Utskriftsvennlig versjon
Innledning

Norge er et land med en lang og variert kystlinje som åpner for et utall av friluftsmuligheter. Mange av friluftslivsaktivitetene på kysten har røtter i vår felles kulturhistorie. Liv og bosetning langs kysten krevde kunnskaper og ferdigheter som roing, seiling, fisking, tolking av værtegn, strømforhold og navigering for å nevne noe. Gjennom et aktivt friluftsliv på kysten er en med på å videreføre gamle kunnskaper og ferdigheter inn i moderne tid.

  • Faktaboks
Emnekode FLL 225
EmnenavnKyst
Studiepoeng10 sp
AnsvarligBørge Dahle
TidspunktPeriode 1 og 4
Mål

Studentene skal:

  • Utvikle egenferdighet i, og kunnskap om, bruk av seilbåter, kajakker, robåter, orientering og værforhold på sjøen.
  • Utvikle egenferdighet i, kamerat redning og livbergende aktiviteter og førstehjelp, for å kunne ivareta egen og andres sikkerhet ved aktiviteter i strandsonen og ved båtbaserte aktiviteter i friluftslivet på sjøen.
  • Tilegne seg grunnleggende fagdidaktisk kunnskap om hvordan lede og tilrettelegge for læring på en sikker måte på kysten.
Organisering og arbeidsformer

Emnet er delt opp i to perioder, en på høsten og en på våren.

  • Fem dagers varighet om høsten. Samlingen blir et introduksjonskurs til kystfriluftsliv med særlig vekt på seiling.
  • Fem dagers varighet om våren med innføring i aktiviteter og tema knyttet til robåt, kajakk, seilbåt, fiske og orientering.
  • Forelesninger i forbindelse med kvalifisering til å ta båtførerprøven.

Nærmere konkretisering av innhold og læringsmål foreligger i undervisningsplanen og vil bli utdypet i samarbeid med studentene ved emnestart.

Vurdering

Det vil bli gjort en samlet vurdering, hvor mappe og prosessevaluering av kunnskaper og ferdigheter i henhold til kravslister, vil danne grunnlag for en gradert karakter.

I mappen inngår:

  • Egen utviklingsplan, (to samlingsspesifikke planer) hvor studenten utarbeider planer for egen læring og utvikling av kompetanse.
  • To refleksjonsnotater som leveres i etterkant av høstperioden og vårperioden. I refleksjonsnotatet skal studentene reflekterer over egen læring. Studentene vil få skriftlig eller muntlig tilbakemelding fra faglærer.
  • Ferdighetsoppgave knyttet til kystfriluftsliv, oppgaven fremlegges som gruppeoppgave i periode 4.
  • Det stilles krav om 80 % oppmøte og aktiv deltakelse på alle praktiske emner, dette gjelder også planlegging og evaluering.
  • Bestått båtførerprøve.
Kjernelitteratur

Driscoll, John (1995): Seiling for begynnere. - Oslo : Schibsted. - (Schibsteds fritidsbøker). - s. 20-23: "Å mestre vinden", s. 24-25: "Kurser" og s. 92-93: "Ordliste" 
BIBSYS Ask

Trysnes, Olaf (2003): Veien til båtførerprøven. - 3. utg. - [Oslo] : Damm. - Kap. 4: "Sikkerhetsutstyr", s. 51-61. Kap 6: "Fortøyning og ankring", s. 69-81. Kap. 8: "Miljøet i skjærgården", s. 101-111. Kap. 10: "Naturkreftene", s. 123-138.
BIBSYS Ask

Winge, Jon (2004): Kystnavigasjon : navigasjon for kystskippersertifikatet og fritidsbåtskippersertifikatet. - 4. utg. - [Oslo] : Damm. - Kap. 1: "Fra klode til papir", s. 10-20. Kap. 2: "Sjøkartet : et vell av informasjon", s. 24-34. Kap. 3: "Veivisere i land og på sjøen", s. 37-49. Kap. 4: "Navigering i mørket", s. 51-62.
BIBSYS Ask

Anbefalt litteratur

Bergan, Kirsten (1992): Livet i fjæra. - Oslo: J.W. Cappelens forlag AS. - (Cappelen Håndbøker). - (Biblioteket ved NIH har bare 8. utg. fra 1982)
BIBSYS Ask

Norsk grunnkurs i førstehjelp / Norsk førstehjelpsråd ; i samarbeid med Norsk resuscitasjonsråd. - 5. utg. - Stavanger : Lærdal Medical, 2006.
BIBSYS Ask

Golden, Frank (2002): Essentials of sea survival / Frank Golden, Michael Tipton. - Champaign, Ill : Human Kinetics. - Del 2.
BIBSYS Ask