|
| Kunnskap om kroppens rolle i motorisk utvikling og læring av bevegelser har stor betydning for opplæring og danning i bevegelseskultur i form av lek, idrett, dans og friluftsliv. Emnet vil bygge på innsikt i samspillet mellom biologiske modningsprosesser og læring i utviklingen av bevegelseskompetanse. Kroppen er av sentral betydning, både som fysisk kropp og som lærende subjekt i en sosial og miljømessig kontekst. |
| | | | | Emnekode | FKI 240 | Emnenavn | Motorisk utviking og læring | Studiepoeng | 5 sp | Ansvarlig | Ejgil Jespersen og Ella Marie Ursin Steen | Tidspunkt | Periode 4 |
| | |
|
|
|
| Studentene skal: - Ha innsikt i hvordan kroppen og bevegelsesevnen utvikler seg og være i stand til å anvende denne kunnskapen i opplæring i kroppsøving.
- Kjenne til hvilken betydning bevegelseslæring og -mestring har for barn, unge og voksnes utvikling.
- Kunne vurdere hvordan inaktivitet og forskjellige former for bevegelsesaktivitet og trening virker inn på bygging og funksjon av ulike organer og organsystemer.
- Kunne vurdere hvordan oppvekst og livsvilkår vil kunne påvirke evnen til bevegelseslæring og -mestring hos barn, unge og voksne.
- Være i stand til å identifisere forsinket og avvikende fysisk og sansemotorisk utvikling og legge til rette læringsmiljøer for barn, unge og voksne med særskilte behov.
- Kunne legge til rette for stadig ny motorisk stimulering, sammensatt bevegelseslæring og tilpassing til et mangfoldig læringsmiljø.
- Kunne gjøre rede for og drøfte hvordan læring av bevegelser inngår i en danningsprosess.
|
|
|
|
| Forelesninger (12 timer). Praktisk arbeid/ observasjon (8 timer). Gruppearbeid som skal munne ut i skriftlig oppgave (4-6 sider) til innlevering og godkjenning. |
|
|
|
| Krav om 80 % frammøte. En skriftlig gruppeoppgave: Bestått/ikke bestått (antall studenter i gruppen: 2, 3 eller 4). |
|
|
|
| Litteraturutvalget er under utarbeidelse og vil foreligge ved oppstart av emnet. |
|
|