Norges Idrettshøgskole   Studiehåndbok 2006-2007   
   
  
SPM 322 Idrettens økonomi  5 sp 
Utskriftsvennlig versjon
Innledning
Emnet skal gi grunnleggende forståelse av idretten som særpreget økonomisk aktivitet. Det tar for seg hvordan idrettens marked fungerer og hva som særpreger tilbudet i økonomisk forstand. Som en følge av at idrettens marked og tilbud er spesielle, kreves også spesielle økonomiske reguleringsstrategier. Emnet skal gi innsikt i dette. Arbeid med strategisk økonomisk tenkning innenfor den organiserte idretten på ulike nivå vil ha en sentral plass.
  • Faktaboks
Emnekode SPM 322
EmnenavnIdrettens økonomi
Studiepoeng 5 sp
AnsvarligTerje Grann
Tidspunkt Periode 2
Mål

Studenten skal:

  • Vise grunnleggende forståelse for økonomisk teori: etterspørsel - tilbud.
  • Kjenne sentral økonomisk teori: produksjon.
  • Forstå private goder - offentlige goder - klubbgoder.
  • Kunne beskrive og analysere frivillig innsats og frivillig organisering i lys av økonomisk teori.
  • Identifisere og analysere idrettens marked, idrettens etterspørsel, tilbud og reguleringer, for eksempel den amerikanske modellen versus den europeiske.
  • Kunne forstå de økonomiske implikasjoner i forholdet mellom media og idretten.
Organisering og arbeidsformer
Sentrale teorier og modeller gjennomgås i forelesninger.  Studentene skal i sitt arbeid prøve å applisere teorien på praktiske case.
Vurdering
3 timers skriftlig eksamen. Gradert karakter.
Anbefalt litteratur

Cooke, Andrew (2001): The economics of leisure and sport. - Reprint. - London : Routledge.
BIBSYS Ask

Enjolras, B. (2000): Late modernity and organized sport in Norway: a socio-economic perspective. - I: Individualisation and civil society in late modernity / Bernard Enjolras. - Oslo : Institute for Social Research. - Report / Institutt for samfunnsforskning = Institute for Social Research ; 7:2000)
BIBSYS Ask

Gratton, Brian (2000): Economics of sport and recreation / Chris Gratton and Peter Taylor. - London : Spon Press.
BIBSYS Ask

Varian, Hal R. (2003): Intermediate microeconomics : a modern approach. - 6th ed. - New York : Norton.
BIBSYS Ask

Weisbrod, Burton A. (1988): The nonprofit economy. - Cambridge, Mass. : Harvard University Press.
BIBSYS Ask