|
| Aktivitetslære er læren om aktivitetene og om praktisk metodisk kunnskap og ferdigheter knyttet til kroppsøving og idrettsfag. Kjernen i aktivitetslæren er bevegelsesaktivitet og den betydning bevegelse og forskjellige bevegelseskulturer har i opplæring og oppdragelse av barn og unge. I aktivitetslæren vil gjeldende læreplaner for grunnskole og videregående opplæring være utgangspunkt for valg av aktiviteter. I andre studieår vil det legges spesiell vekt på grunnskolens planer. Emnet består av kunsten å være i lekende bevegelse (5 sp), individuelle idretter (5 sp) og lagspill (5 sp). Det velges 3 av 5 aktiviteter i henholdsvis individuelle aktiviteter og lagspill. I emnet er også 5 sp tilpasset fysisk aktivitet for elever med funksjonsnedsettelser. Arbeid med sansemotorisk stimulering vil være basis i deler av aktivitetene. |
| | | | | Emnekode | FKI 225 | Emnenavn | Aktivitetslære | Studiepoeng | 20 sp | Ansvarlig | Ola Fosnæs, Egil Johansen, Maj Britt Aastad Nyheim, Børge Oftedal | Tidspunkt | Periode 1, 2, 3 og 4 |
| | |
|