| | |
|
| | | | | | | |
| Bachelor i idrettsvitenskap med spesialisering i Sport Management |
| | | | |
| Studiet skal gi studenten kunnskap og ferdigheter som er nødvendige for å lede og arbeide i idrettsorganisasjoner enten i frivillig, offentlig eller kommersiell sektor. Studiet gir kunnskap i sentrale redskapsfag slik som økonomi, juss, forvaltning/saksbehandling og markedsføring. I tillegg gir studiet den nødvendige teoretiske forståelse av hva som kjennetegner idretten som arena for organisasjon, politikk og ledelse. I studiet vektlegges kombinasjonen av teoretisk kunnskap, kritisk refleksjon og praktisk ferdighet. Det siste oppnås blant annet gjennom praksis i offentlige og private idrettsorganisasjoner. |
| | |
| Studenten skal etter endt utdanning: - Ha innsikt i hva som kjennetegner idrettens organisasjon, politikk og ledelse og kunne sette det i en samfunnskontekst.
- Ha kunnskap og ferdigheter til å fungere som leder innenfor frivillige, offentlige eller kommersielle idrettsorganisasjoner, herunder ferdigheter innenfor økonomi, juss, markedsføring og saksbehandling.
- Ha praktisk erfaring med ledelse, prosjektledelse, samt erfaring med søknadsprosesser knyttet til anlegg.
- Ha kompetanse til å gjennomføre et masterstudium med fordypning i Sport Management
|
| | |
| Emnekode | Emnenavn | Studiepoeng | Tidspunkt | Ansvarlig | SPM 213 | Organisasjon i teori og praksis | 10 sp | Hele året | Berit Skirstad | SPM 216 | Politikk, organisasjon og samfunn | 10 sp | Vår | Thor Christian Bjørnstad | SPM 217 | Prosjektledelse med forvaltning, saksbehandling og anlegg | 10 sp | Høst | Berit Skirstad | SPM 224 | Ledelse | 10 sp | Høst | Kari Steen-Johnsen | SPM 245 | Økonomi | 10 sp | Vår | Terje Grann | SPM 310 | Prosjektledelse | 5 sp | Vår | Hilde Rossing | SPM 321 | International organizations of sport | 10 sp | Fall | Dag Vidar Hanstad | SPM 322 | Idrettens økonomi | 5 sp | Periode 2 | Terje Grann | SPM 330 | Idrettsanlegg | 5 sp | Periode 1 | Pål Melbye | SPM 350 | Idrett og jus | 5 sp | Periode 1 | Gunnar Martin Kjenner | SPM 360 | Sportsjournalistikk | 5 sp | Periode 4 | Dag Vidar Hanstad | SPM 390 | Fordypningsoppgave | 15 sp | Vår | Berit Skirsted | TRL 230 | Coaching 1 | 10 sp | Høst | Lars Tore Ronglan | TRL 250 | Sports Psycology 1 - Motivational processes in sport and physical activity | 10 sp | Fall | Glyn C. Roberts | VMS 200 | Vitenskapelig metode og statistikk | 10 sp | Vår | Sissel Erland Tomten |
| | |
| Emnekode | Emnenavn | Innledning | SPM 213 | Organisasjon i teori og praksis | Emnet tar for seg idrettens organisasjoner, Norges idrettsforbund og olympiske og paralympiske komite (NIF) med underliggende ledd. Relevant norsk og internasjonal forskning om idrettsorganisasjoner skal gi forståelse av hvordan organisasjonene fungerer samt hvordan beslutninger fattes og implementeres.
Undervisningen avsluttes med fulltids praksis. Studenten får veiledning på praksisstedet.
| SPM 217 | Prosjektledelse med forvaltning, saksbehandling og anlegg | Emnet skal gi en innføring i prosjektledelse, herunder planlegging, organisering og oppfølging av prosjekter. Det er et teoretisk og praktisk emne, studentene skal utforme, planlegge og gjennomføre et prosjekt som gruppe. Prosjektet knyttes sammen med tre praktiske emner: Forvaltning, saksbehandling og anlegg. | SPM 224 | Ledelse | Emnet gir en innføring i generelle perspektiver på ledelse, inkludert teorier om lederskap, makt og endring. Ledelse i frivillige organisasjoner og idrettsorganisasjoner behandles spesielt, blant annet ved å fokusere på styrets rolle og på forholdet mellom frivillige og ansatte. Emnet har også et element av praktisk ledelse, med basis i coaching som strategi for ledelse individuelt og i grupper. | SPM 216 | Politikk, organisasjon og samfunn | Emnet gir en innføring i generelle teorier om organisasjon og politikk og i hvordan disse kan anvendes for å forstå idrettsfeltets institusjoner. Studentene skal oppnå forståelse for hvordan nasjonale og internasjonale idrettsorganisasjoner, stat og marked preger og har preget utviklingen av idrettsfeltet. Slik settes ulike forhold innenfor idrettens organisasjoner, som makt, kultur og endring, i en samfunnsmessig sammenheng. | SPM 245 | Økonomi | Emnet skal gi grunnleggende økonomisk kunnskap med eksempler fra idretten. Innholdet i emnet vil bli vinklet slik at der idretten skiller seg fra annen virksomhet vil det bli påvist og henvist til hvor det finnes stoff om det. Regnskapsforståelse, resultat og balanse er viktige deler av emnet. Videre skal emnet gi kunnskap om økonomistyring og økonomiske beslutninger. | VMS 200 | Vitenskapelig metode og statistikk | Emnet har som siktemål å gi studentene en grunnleggende innføring i ulike vitenskapelige metoder. |
| | |
| Emnekode | Emnenavn | Innledning | SPM 322 | Idrettens økonomi | Emnet skal gi grunnleggende forståelse av idretten som særpreget økonomisk aktivitet. Det tar for seg hvordan idrettens marked fungerer og hva som særpreger tilbudet i økonomisk forstand. Som en følge av at idrettens marked og tilbud er spesielle, kreves også spesielle økonomiske reguleringsstrategier. Emnet skal gi innsikt i dette. Arbeid med strategisk økonomisk tenkning innenfor den organiserte idretten på ulike nivå vil ha en sentral plass. | SPM 330 | Idrettsanlegg | Studentene skal gis innføring i å planlegge for tilrettelegging for fysisk aktivitet. Emnet gir innføring i planlegging, finansiering, drift og vedlikehold av areal for idrett- og friluftsaktivitet. | SPM 350 | Idrett og jus | Emnet skal gi kunnskap om sentrale juridiske spørsmål som knytter seg til organisert idrett i Norge i dag. | SPM 390 | Fordypningsoppgave | Fordypningsoppgaven skal gi mulighet til å fordype seg i et selvvalgt teorifelt. Det forventes at studentene setter seg inn i relevant litteratur og benytter denne i diskusjon av problemstillingen. Gjennom dette får studenten mulighet til å utdype sin forståelse av Sport Management. |
| | |
| Emnekode | Emnenavn | Innledning | SPM 310 | Prosjektledelse | Emnet skal gi en innføring i prosjektledelse, herunder planlegging, organisering og oppfølging av prosjekter. Det er et teoretisk og praktisk emne som baseres på at studentene utformer, planlegger og gjennomfører et prosjekt som gruppe. Prosjektet knyttes til å organisere et arrangement. | SPM 321 | International organizations of sport | The starting point of the course is the fact that international organizations and international cooperation are having a greater impact than ever on the organization of sport within national societies. International organizations and their roles in the sport area will be described. The course will examine the functions not just of international sport bodies such as the IOC, but also international organizations such as the EU and UN. An overall goal is to locate sport within an international context. | SPM 360 | Sportsjournalistikk | Emnet skal gi innblikk i hvordan sportsjournalistikk formidler idretten. Studentene vil bli satt inn i journalistikk som yrke og verktøy. Dette krever kunnskap om hvordan mediene arbeider og om forholdet mellom idrett og medier. I tillegg til slik kunnskap skal emnet gi praktiske ferdigheter innenfor journalistikk. | TRL 230 | Coaching 1 | Coaching 1 skal gi studentene et grunnlag for å kunne utøve bevisst lederskap i sin trenerrolle. Emnet gir innsikt i ledelsesteori og læringsteori med særlig relevans for idrettsfeltet. Trenerens rolle som del av gruppedynamikken i et praksisfellesskap er et viktig tema. | TRL 250 | Sports Psycology 1 - Motivational processes in sport and physical activity | Students shall dedicate themselves to acquiring research based knowledge about the central motivational processes and constructs that have meaning for children and adults taking part in physical activity, exercise and sport. Student shall acquire sport psychological knowledge and insight into promoting the motivation of individuals within learning, achievement and health contexts. |
| | |
| Emnekode | Emnenavn | Vurdering | SPM 213 | Organisasjon i teori og praksis | Individuell eksamen, 4 timer. Gradert karakter. Mappe med to individuelle innleveringer av praksisrapporter fra hvert praksissted. Bestått/ikke bestått
| SPM 216 | Politikk, organisasjon og samfunn | Studenten skal levere en mappe med tre produkter. Ett produkt trekkes ut til vurdering. Gradert karakter, teller 25 % av samlet karakter for emnet. Individuell hjemmeeksamen over oppgitt emne. 1 ukes varighet. Gradert karakter, teller 75 % av samlet karakter for emnet.
| SPM 217 | Prosjektledelse med forvaltning, saksbehandling og anlegg | Individuell eksamen, 4 timer. Gradert karakter, teller 50 % av samlet karakter for emnet. En prosjektoppgave som bedømmes individuelt. Gradert karakterer, teller 50 % av samlet karakter for emnet.
| SPM 224 | Ledelse | Mappeevaluering der individuell rapport fra gruppens utviklingsarbeid og en skriftlig, teoretisk basert gruppeoppgave inngår. Graderte karakterer. Vektes 33 % og 67 %. | SPM 245 | Økonomi | Individuell hjemmeeksamen. Gradert karakter, teller 25 % av samlet karakter for emnet. Individuell eksamen, 4 timer. Gradert karakter, teller 75 % av samlet karakter for emnet.
| SPM 310 | Prosjektledelse | 80 % obligatorisk frammøte og bestått rapport. | SPM 321 | International organizations of sport | Individual oral exam, graded. Norwegian students can take the oral exam in Norwegian. | SPM 322 | Idrettens økonomi | 3 timers skriftlig eksamen. Gradert karakter. | SPM 330 | Idrettsanlegg | Gruppearbeid med gradert karakter. | SPM 350 | Idrett og jus | 3 timers individuell skriftlig eksamen. Gradert karakter. | SPM 360 | Sportsjournalistikk | Studentframføring (i løpet av emnet). Bestått/ikke bestått. Gruppeoppgave der studentene lager avis/magasinreportasje fra et idrettsarrangement. Det vektlegges innhold og presentasjon. Bestått/ikke bestått.
| SPM 390 | Fordypningsoppgave | Individuell skriftlig oppgave på maksimalt 25 sider. Gradert karakter. | TRL 230 | Coaching 1 | Individuell hjemmeeksamen over én uke. Studentene trekker oppgave. Besvarelsen skal maksimalt ha 3800 ord. Øvrige retningslinjer for besvarelsen vil bli oppgitt i undervisningen. Gradert karakter. | TRL 250 | Sports Psycology 1 - Motivational processes in sport and physical activity | - Individual written projects - Pass/fail. Students choose the projects, and the written responses have a limit of 1800 words (approximately 5 pages with one and half line spacing)
- Individual written exam - Graded 2 hours.
|
| |
|
|
| | | | |