Studiehåndbok 2016-2017
   
   
  
Bachelor - 1. år idrettsvitenskap/1. år faglærerutdanning i kroppsøving og idrettsfag 
Studieprogram
Bachelor - 1. år idrettsvitenskap/1. år faglærerutdanning i kroppsøving og idrettsfag
Programansvarlig
Lars Tore Ronglan
Innledning

Første år idrettsvitenskap utgjør en faglig plattform for videre studier i idrett og bevegelsesaktivitet. På NIH studerer vi mennesket i bevegelse i vid forstand. Dette omfatter organisert idrett, kroppsøving, friluftsliv, dans og selvorganiserte former for trening og bevegelsesaktiviteter. NIH tilbyr faglærerutdanning i kroppsøving og idrettsfag og bachelor i idrettsvitenskap med spesialisering i fysisk aktivitet og helse, idrettsbiologi, sport management og trening, coaching og idrettspsykologi.
I det første året arbeider studentene med å forstå mennesket i bevegelse fra ulike perspektiver: naturvitenskapelige perspektiver, samfunnsfaglige perspektiver samt aktivitetsfag i et pedagogisk perspektiv, et ferdighetsperspektiv og et motorisk perspektiv. Teori og praksis integreres i studiet med sikte på at studentene skal utvikle en helhetlig og bred praktisk-teoretisk idrettsvitenskapelig kompetanse.
Gjennom studiet vil også generelle ferdigheter som selvstendighet, ansvarlighet, læringskompetanse, kommunikativ kompetanse og mellommenneskelige ferdigheter bli utfordret.

Politiattest
Politiattest skal leveres ved studiestart (Politiregisterforskriften kap 7 §39). Ny politiattest kan kreves i løpet av utdanningen.

Læringsmål

Etter fullført første år idrettsvitenskap skal studentene ha følgende kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap
• Ha grunnleggende kunnskap om et utvalg aktiviteter og relevante teorier med sikte på egen og andres læring
• Kunne analysere og vurdere betydningen av fysiske, psykiske og sosiale faktorer for idrettslige prestasjoner, ferdighetsutvikling og helse
• Kunne gjøre rede for teorier og empirisk forskning om samfunnsmessige forhold av betydning for idrett og bevegelsesaktivitet

Ferdigheter
• Anvende faglig kunnskap med sikte på å legge til rette for egen og andres læring og deltagelse i idrett og bevegelsesaktivitet
• Ha evne til å reflektere over egen utøvelse av idrettslige bevegelser og ferdigheter og justere denne under veiledning

Generell kompetanse
• Kunne reflektere over etiske forhold som grunnlag for en bevisst praksis
• Ha evne til systematisk fremstilling og drøfting av idrettsfaglige problemstillinger

Organisering og arbeidsformer

Studentene skal arbeide med å lage og belyse problemstillinger i de ulike fagområdene. Det betyr en veksling mellom selvstudier, arbeid i grupper med og uten veiledning, fremlegging av resultat/arbeid på ulike måter (praktisk og teoretisk) og forelesninger. Det legges noe vekt på opplæring i bruk av IKT og annen kunnskapsbasert informasjonskompetanse.

Annet
Det stilles noe krav til utstyr til de ulike aktivitetene i aktivitetsfagene. Videre må en regne med noen utgifter til reise og opphold i forbindelse med skiundervisning og Ridderuka på Beitostølen.

Studiet er organisert med seks emner á 10 studiepoeng, se tabellen under. De tre emnene på hvert semester går parallelt gjennom semesteret. Praktisk og teoretisk lærestoff samordnes og integreres gjennom en tydelig kobling mellom aktivitetsfag og ulike faglige perspektiver.

Faktaboks
EmnekodeEmnenavnStudiepoengTidspunktAnsvarlig
IDR101Aktivitetsfag i et ferdighetsperspektiv10 spHøstOla Fosnæs
IDR102Aktivitetsfag med et pedagogisk perspektiv-profesjonsfag10 spVårKenneth Aggerholm
IDR103Aktivitetsfag og motorisk læring10 spVårOla Eriksrud
IDR106Funksjonell anatomi10 spHøstJens Bojsen-Møller
IDR107Idrett og samfunn10 spHøstSigmund Loland
IDR108Treningslære og fysiologi10 spVårThomas Losnegard
Obligatoriske emner
EmnekodeEmnenavnVurdering
IDR101Aktivitetsfag i et ferdighetsperspektiv

Mappevurdering: Individuelle vurderinger i hver enkelt idrett vurderes til bestått/ikke bestått. Alle vurderingskriterier må være bestått for at mappen skal være bestått.

4 timers skriftlig eksamen med gradert karakter.

IDR102Aktivitetsfag med et pedagogisk perspektiv-profesjonsfag
  • Mappe vurderes til bestått/ikke bestått.
  • Praktisk-metodisk eksamen med muntlig høring vurderes med gradert karakter.
  • Grunnkurs i hjerte-lungeredning (HLR). Bestått/ikke bestått.
IDR103Aktivitetsfag og motorisk læring
  • Mappevurdering: Mappen vil bli vurdert til Bestått/ikke bestått.
  • 3 timer individuell skriftlig eksamen. Gradert karakter. Ingen hjelpemidler.
IDR106Funksjonell anatomi
  • Mappevurdering: Mappen vil bli vurdert til bestått/ikke bestått.
  • 3 timers individuell skriftlig eksamen. Gradert karakter. Hjelpemiddel: Kalkulator (deles ut i eksamenslokalet).
IDR107Idrett og samfunn
  • Mappevurdering med oppgaveskriving. To innleveringer i løpet av emnet. Mappen vil bli vurdert til Bestått/ikke bestått.
  • Avsluttende individuell skriftlig eksamen på 4 timer. Gradert karakter.
IDR108Treningslære og fysiologi
  • Mappevurdering: Mappen vil bli vurdert til bestått/ikke bestått.
  • 4 timers individuell skriftlig eksamen. Gradert karakter. Ingen hjelpemidler.
Norges idrettshøgskole | Sognsveien 220 | Telefon: +47 23 26 20 00 | Fax: 22 23 42 20 | E-post: postmottak@nih.no | webmaster@nih.no