Bachelor - 1. år idrettsvitenskap/1. år faglærerutdanning i kroppsøving og idrettsfag
Studieprogram
Bachelor - 1. år idrettsvitenskap/1. år faglærerutdanning i kroppsøving og idrettsfag
Programansvarlig
Lars Tore Ronglan
Innledning
Første år idrettsvitenskap utgjør en faglig plattform for videre studier i idrett og bevegelsesaktivitet. På NIH studerer vi mennesket i bevegelse i vid forstand. Dette omfatter organisert idrett, kroppsøving, friluftsliv, dans og selvorganiserte former for trening og bevegelsesaktiviteter. NIH tilbyr faglærerutdanning i kroppsøving og idrettsfag og bachelor i idrettsvitenskap med spesialisering i fysisk aktivitet og helse, idrettsbiologi, sport management og trening, coaching og idrettspsykologi. I det første året arbeider studentene med å forstå mennesket i bevegelse fra ulike perspektiver: naturvitenskapelige perspektiver, samfunnsfaglige perspektiver samt aktivitetsfag i et pedagogisk perspektiv, et ferdighetsperspektiv og et motorisk perspektiv. Teori og praksis integreres i studiet med sikte på at studentene skal utvikle en helhetlig og bred praktisk-teoretisk idrettsvitenskapelig kompetanse. Gjennom studiet vil også generelle ferdigheter som selvstendighet, ansvarlighet, læringskompetanse, kommunikativ kompetanse og mellommenneskelige ferdigheter bli utfordret.
Politiattest Politiattest skal leveres ved studiestart (Politiregisterforskriften kap 7 §39). Ny politiattest kan kreves i løpet av utdanningen.
Læringsmål
Etter fullført første år idrettsvitenskap skal studentene ha følgende kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap • Ha grunnleggende kunnskap om et utvalg aktiviteter og relevante teorier med sikte på egen og andres læring • Kunne analysere og vurdere betydningen av fysiske, psykiske og sosiale faktorer for idrettslige prestasjoner, ferdighetsutvikling og helse • Kunne gjøre rede for teorier og empirisk forskning om samfunnsmessige forhold av betydning for idrett og bevegelsesaktivitet
Ferdigheter • Anvende faglig kunnskap med sikte på å legge til rette for egen og andres læring og deltagelse i idrett og bevegelsesaktivitet • Ha evne til å reflektere over egen utøvelse av idrettslige bevegelser og ferdigheter og justere denne under veiledning
Generell kompetanse • Kunne reflektere over etiske forhold som grunnlag for en bevisst praksis • Ha evne til systematisk fremstilling og drøfting av idrettsfaglige problemstillinger
Organisering og arbeidsformer
Studentene skal arbeide med å lage og belyse problemstillinger i de ulike fagområdene. Det betyr en veksling mellom selvstudier, arbeid i grupper med og uten veiledning, fremlegging av resultat/arbeid på ulike måter (praktisk og teoretisk) og forelesninger. Det legges noe vekt på opplæring i bruk av IKT og annen kunnskapsbasert informasjonskompetanse.
Annet Det stilles noe krav til utstyr til de ulike aktivitetene i aktivitetsfagene. Videre må en regne med noen utgifter til reise og opphold i forbindelse med skiundervisning og Ridderuka på Beitostølen.
Studiet er organisert med seks emner á 10 studiepoeng, se tabellen under. De tre emnene på hvert semester går parallelt gjennom semesteret. Praktisk og teoretisk lærestoff samordnes og integreres gjennom en tydelig kobling mellom aktivitetsfag og ulike faglige perspektiver.
Mappevurdering: Individuelle vurderinger i hver enkelt idrett vurderes til bestått/ikke bestått. Alle vurderingskriterier må være bestått for at mappen skal være bestått.