Praktisk-pedagogisk utdanning (PPU) på Norges idrettshøgskole er et ett-årig studieprogram (60 studiepoeng) som tilbys studenter som har bachelorgrad eller mastergrad med minimum basisår i idrett eller tilsvarende. I PPU inngår emner i pedagogikk og fagdidaktikk, samt skolepraksis i grunnskole og videregående skole. Fullført PPU gir undervisningskompetanse i kroppsøving for grunnskolen og i kroppsøving og idrettsfag for videregående skole.
Utdanningen skal gjennom undervisning, forskning og faglig utviklingsarbeid, gi den faglige og pedagogiske kunnskap og praktiske opplæring som er nødvendig for planlegging, gjennomføring og vurdering av undervisning, læring og oppdragelse. Utdanningen skal fremme studentenes personlige utvikling og yrkesetiske holdning samt fremme refleksivitet, interesse og kvalifikasjoner for å arbeide med faglig og pedagogisk utviklingsarbeid i skole. Utdanningen skal også gi faglig forutsetninger for opptak til et masterstudium ved Norges idrettshøgskole.
Læringsmål
Kunnskap
Kandidaten
har solid kunnskap om barn og unges utvikling og læring i det moderne samfunn
har et reflektert forhold til barn og unges relasjonelle erfaring med bevegelsesaktivitet generelt og kroppsøving spesielt
har kunnskap om hva profesjonalitet i kroppsøvingsfaget og i læreryrket innebærer og hvordan denne videreutvikles
kan argumentere hvorfor kroppsøvingsfaget og idrettsfaget er viktige skolefag med tanke på barn og unges totale utvikling
Ferdighet
Kandidaten
kan planlegge og gjennomføre undervisning samt foreta vurderinger av faget og eleven i henhold til planer og lovverk
kan gjennomføre undervisning med utgangspunkt i alle former for bevegelsesaktivitet
kan ta i bruk tidsaktuelle pedagogiske verktøy og redskaper for å fremme utvikling av eleven og faget
kan arbeide selvstendig og reflektere over egen planlegging, organisering, gjennomføring og vurdering av undervisning
kan legge til rette for utvikling og læring i forhold til kjønn, klasse, alder, etnisitet, sosialitet, funksjonsevne og den enkelte elevs levde erfaring
kan benytte relevant teori og forskningsmetode for faglig utviklingsarbeid i kroppsøving og idrettsfag
Generell kompetanse
Kandidaten
kan oppdatere egen kunnskap og eget fagfelt gjennom litteratursøking og samarbeid med relevant fagmiljø
har et reflektert forhold til egne kunnskaper og ferdigheter og kan bidra i tverrfaglig arbeid
kan arbeide med egen personlig utvikling og utvise en yrkesetisk holdning
kan, med utgangspunkt i pedagogisk og fagdidaktisk kunnskap og analytiske perspektiver, delta i offentlig debatter om kroppsøvings- og idrettsfagets innhold og utvikling
Organisering og arbeidsformer
Pedagogikk (30 sp) og fagdidaktikk (30 sp) er organisert gjennom fire emner som er fordelt utover studieåret. Praksisopplæring i grunnskole og videregående skole gjennomføres med til sammen 12 uker.
Praktisk-pedagogisk utdanning er et profesjonsstudium der studenten forplikter seg mht ansvar for egen og andres utvikling. Det blir stilt krav til frammøte og aktiv deltakelse. Praktisk-pedagogisk utdanning innebærer en veksling mellom teori og praksis og undervisningen varierer mellom forelesninger, individuelt studentarbeid og gruppearbeid. Gjennomføring av ulike oppgaver, framlegg i undervisningen, planlegging og vurdering av undervisning i praksisskolene er en del av studentenes selvstendige arbeid. Å gi og å ta imot veiledning er en viktig del av studie- og undervisningsformen.
Politiattest Politiattest skal leveres ved studiestart (Politiregisterforskriften kap 7 §39). Ny politiattest kan kreves i løpet av utdanningen.