Studiehåndbok 2015-2016
   
   
  
CLD102 Coaching for ledere (10 sp) 
Faktaboks
EmnekodeCLD102
EmnenavnCoaching for ledere
Studiepoeng10 sp
AnsvarligIde K. Birkeland
TidspunktVår
Innledning
Emnet har en tverrfaglig tilnærming, som gir en innføring og et grunnlag for en kunnskapsbasert coachiingpraksis som leder. Her defineres coaching som veiledning og tilrettelegging i idrettssammenheng. Kurset innhenter kunnskap og eksempler fra flere felter som blant annet ledelse, pedagogikk, organisasjon og idrettspsykologi. Emnet tar utgangspunkt i norsk idrettskontekst. Denne kunnskapen gir grunnlag for å være en effektiv leder i norsk idrett.
Mål

Studenten skal:

  • kunne gi et vitenskapelig grunnlag for å vurdere egen og andres leder- og coachingpraksis i idretten
  • forstå grunnleggende teorier, sentrale empiriske fenomener og beste praksis knyttet til rollen som coach i norsk idrett
  • kunne håndtere situasjoner der lederen er under stress
Organisering og arbeidsformer
En kombinasjon av forelesninger, studentpresentasjoner og diskusjoner. Studentaktivitet står sentralt. Studentene blir delt inn i grupper, som skal arbeide med egen utvikling i et team og løse en gruppeoppgave. Studenten er ute i tre praksisperioder i eget virke i løpet av studieperioden. To av tre ganger har studenten med coach. Innlevering av praksisrapport.
Vurdering

Det kreves 100% oppmøte på samlingene.

Mappe:

  • Muntlig gruppeoppgave vurderes til bestått/ikke bestått.
  • Praksisrapport vurderes til bestått /ikke bestått.

Mappen må være bestått for å kunne gå opp til eksamen.

14-dagers hjemmeeksamen, vurdert med gradert karakter (A-F), maksimum 4000 ord i halvannen linjeavstand eksklusive innholdsfortegnelse, vedlegg og referanseliste.

Vi gjør oppmerksom på at oppgaver som leveres i Fronter vil bli kjørt gjennom plagiatkontrollprogrammet Ephorus.

Kjernelitteratur

BOK:
Gjerde, S. (2010). Coaching: Hva - hvorfor - hvordan (2. utg.). Bergen: Fagbokforl.
Boka finner du til utlån i biblioteket her: ORIA



UTDRAG FRA BØKER:

Kaufmann, G. & Kaufmann, A. (2015). Psykologi i organisasjon og ledelse (5. utg.). Bergen: Fagbokforl.
Kapitel 3, 4, 5 og 9 skal leses:
Boka finner du til utlån i biblioteket her: ORIA

Martinsen, Ø. L. (2009). Perspektiver på ledelse (3. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk.
Side 325-354 skal leses:
Boka finner du til utlån i biblioteket her: ORIA
Biblioteket har også den nyeste utgaven (4. utg., 2015) til utlån: ORIA

Cooper, C. L.  & R. J. Burke , R. J. (Eds.). (2013). The fulfilling workplace: The organization's role in achieving individual and organizational health. (Psychological and behavioral aspects of risk series). Farnham: Gower.
Side 121-138 skal leses:
Boka kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her: ORIA



ELEKTRONISKE ARTIKER:

NB! For å åpne de elektroniske artiklene når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN: 


Gagne, M., & Deci, E. L. (2005). Self-determination theory and work motivation. Journal of Organizational Behavior, 26(4), 331-362.
Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Grant, A. M. (2008). Does intrinsic motivation fuel the prosocial fire? Motivational synergy in predicting persistence, performance, and productivity. Journal of Applied Psychology, 93(1), 48-58.
Artikkelen finnes online: 
Klikk på denne lenken.

Anbefalt litteratur
Kuvaas, B. & Dysvik, A. (2012). Lønnsomhet gjennom menneskelige ressurser: Evidensbasert HRM (2. utg.). Bergen: Fagbokforl.
Kapittel 2 og 3 anbefales lest:
Boka finner du til utlån i biblioteket her: ORIA

Norges idrettshøgskole | Sognsveien 220 | Telefon: +47 23 26 20 00 | Fax: 22 23 42 20 | E-post: postmottak@nih.no | webmaster@nih.no