Studiehåndbok 2015-2016
   
   
  
Praktisk-pedagogisk utdanning (PPU) 
Studieprogram
Praktisk-pedagogisk utdanning (PPU)
Programansvarlig
Reidar Säfvenbom
Innledning
Praktisk-pedagogisk utdanning (PPU) på Norges idrettshøgskole er et ett-årig studieprogram (60 studiepoeng) som tilbys studenter som har bachelorgrad eller mastergrad med minimum basisår i idrett eller tilsvarende. I PPU inngår emner i pedagogikk og fagdidaktikk, samt skolepraksis i grunnskole og videregående skole. Fullført PPU gir undervisningskompetanse i kroppsøving for grunnskolen og i kroppsøving og idrettsfag for videregående skole.

Utdanningen skal gjennom undervisning, forskning og faglig utviklingsarbeid, gi den faglige og
pedagogiske kunnskap og praktiske opplæring som er nødvendig for planlegging, gjennomføring og vurdering av undervisning, læring og oppdragelse. Utdanningen skal fremme studentenes personlige utvikling og yrkesetiske holdning samt fremme refleksivitet, interesse og kvalifikasjoner for å arbeide med faglig og pedagogisk utviklingsarbeid i skole. Utdanningen skal også gi faglig forutsetninger for opptak til et masterstudium ved Norges idrettshøgskole.
Læringsmål

Kunnskap

Kandidaten

  • har solid kunnskap om barn og unges utvikling og læring i det moderne samfunn
  • har et reflektert forhold til barn og unges relasjonelle erfaring med bevegelsesaktivitet generelt og kroppsøving spesielt
  • har kunnskap om hva profesjonalitet i kroppsøvingsfaget og i læreryrket innebærer og hvordan denne videreutvikles
  • kan argumentere hvorfor kroppsøvingsfaget og idrettsfaget er viktige skolefag med tanke på barn og unges totale utvikling

Ferdighet

Kandidaten

  • kan planlegge og gjennomføre undervisning samt foreta vurderinger av faget og eleven i henhold til planer og lovverk
  • kan gjennomføre undervisning med utgangspunkt i alle former for bevegelsesaktivitet
  • kan ta i bruk tidsaktuelle pedagogiske verktøy og redskaper for å fremme utvikling av eleven og faget
  • kan arbeide selvstendig og reflektere over egen planlegging, organisering, gjennomføring og vurdering av undervisning
  • kan legge til rette for utvikling og læring i forhold til kjønn, klasse, alder, etnisitet, sosialitet, funksjonsevne og den enkelte elevs levde erfaring
  • kan benytte relevant teori og forskningsmetode for faglig utviklingsarbeid i kroppsøving og idrettsfag

Generell kompetanse

Kandidaten

  • kan oppdatere egen kunnskap og eget fagfelt gjennom litteratursøking og samarbeid med relevant fagmiljø
  • har et reflektert forhold til egne kunnskaper og ferdigheter og kan bidra i tverrfaglig arbeid
  • kan arbeide med egen personlig utvikling og utvise en yrkesetisk holdning
  • kan, med utgangspunkt i pedagogisk og fagdidaktisk kunnskap og analytiske perspektiver, delta i offentlig debatter om kroppsøvings- og idrettsfagets innhold og utvikling
Organisering og arbeidsformer

Pedagogikk (30 sp) og fagdidaktikk (30 sp) er organisert gjennom fire emner som er fordelt utover studieåret. Praksisopplæring i grunnskole og videregående skole gjennomføres med til sammen 12 uker.

Praktisk-pedagogisk utdanning er et profesjonsstudium der studenten forplikter seg mht ansvar for egen og andres utvikling. Det blir stilt krav til frammøte og aktiv deltakelse. Praktisk-pedagogisk utdanning innebærer en veksling mellom teori og praksis og undervisningen varierer mellom forelesninger, individuelt studentarbeid og gruppearbeid. Gjennomføring av ulike oppgaver, framlegg i undervisningen, planlegging og vurdering av undervisning i praksisskolene er en del av studentenes selvstendige arbeid. Å gi og å ta imot veiledning er en viktig del av studie- og undervisningsformen.

Politiattest
Politiattest skal leveres ved studiestart (Politiregisterforskriften kap 7 §39). Ny politiattest kan kreves i løpet av utdanningen.

Hovedemner
TittelVurdering
Hovedemne 1: Kroppsøvingslæreren, skolen og faget

80 % oppmøte. Vurderes til bestått/ikke bestått.

Se planer for PPU441 mappevurdering og PPU444 skriftlig og muntlig eksamen.

Hovedemne 2: Eleven, oppvekst, utvikling og læring

80 % oppmøte. Vurderes til bestått/ikke bestått.

Se planer for PPU441 mappevurdering og PPU444 skriftlig og muntlig eksamen.

Hovedemne 3: Planlegging for elevens utvikling og læring

80 % oppmøte. Vurderes til bestått/ikke bestått.

Se planer for PPU441 mappevurdering og PPU444 skriftlig og muntlig eksamen.

Hovedemne 4: Bevegelseskulturens ulike sjangere som potensial for elevens utvikling og læring

80 % oppmøte. Vurderes til bestått/ikke bestått.

Se planer for PPU441 mappevurdering og PPU444 skriftlig og muntlig eksamen.

Vurdering
EmnekodeEmnenavnVurdering
PPU440Pedagogikk og fagdidaktikk, skolepraksis

100 % frammøte i praksisperiode.
Skolepraksis vurderes til bestått/ikke bestått  av øvingslærer og kontaktlærer.

PPU441Pedagogokk og fagdidaktikk, mappevurderingMappevurdring med HLR
Det leveres to bidrag fra hvert hovedemne samt prøve i HLR som inngår i mappeevalueringen. Bestått/ikke bestått.
PPU444Pedagogikk og fagdidaktikk, skriftlig og muntlig eksamen
  • Individuell skriftlig hjemmeeksamen (en uke) med trekking av oppgave. Gradert karakter. Teller 50%.
  • Individuell muntlig eksamen (ca 25 min.). Gradert karakter. Teller 50%.
  • Skolepraksis må være bestått før hele emnet bestås.
Norges idrettshøgskole | Sognsveien 220 | Telefon: +47 23 26 20 00 | Fax: 22 23 42 20 | E-post: postmottak@nih.no | webmaster@nih.no